העדר מודעות להשפעות מאוחרות של טיפול תרופתי בחולים ששרדו מחלות ממאירות (מתוך כנס ה-ASCO)

לאור החולים הרבים השורדים שנים רבות לאחר מחלות ממאירות ושבים לטיפול במסגרת המרפאה הקהילתית, קיים צורך דחוף בהגברת המודעות של רופאי משפחה לתופעות הלוואי ארוכות הטווח של טיפולים כימותרפיים. ממחקר חדש עולה כי מעט מאוד רופאים ראשוניים ידעו לזהות נכונה את הסיבוכים העיקריים הקשורים בארבעה טיפולים כימותרפיים שניתנו כנגד שתי הממאירויות הנפוצות ביותר סרטן שד וסרטן מעי גס. במהלך כנס מטעם ASCO (American Society of Clinical Oncology) הסבירו החוקרים כי אין ספק כי דרושה עבודה רבה בנושא.

ממצאי המחקר מבוססים על תוצאות סקר SPARCCS (Survey of Physician Attitudes Regarding the Care of Cancer Survivors), שכללו 1130 אונקולוגים ו-1072 רופאים ראשוניים בשנת 2009.

תוצאות קודמות מצאו כי רופאים ראשוניים רבים חשים כי אין להם את הידע והביטחון הנדרש לטיפול בחולים שקיבלו בעבר טיפולים כנגד מחלות ממאירות.

הסקירה בחנה באופן ספציפי את תופעות הלוואי ארוכות הטווח של ארבעה טיפולים כימותרפיים נפוצים בשימוש Doxorubicin (אדריאמיצין), Paclitaxel (טקסול), Oxaliplatin (אלוקסטין) ו-Cyclophosphamide (ציטוקסן).

מרבית האונקולוגים שלקחו חלק בסקר (62-97%) זיהו נכונה את תופעות הלוואי המאוחרות של כל ארבע התרופות, אם כי החוקרים מציינים כי יש מקום לשיפור גם במומחים אלו. בסה”כ, 65% מהאונקולוגים זיהו את כל ארבע ההשפעות המאוחרות העיקריות של ארבעת התכשירים הכימותרפיים. מנגד, רק 6% מכלל הרופאים הראשוניים השיבו נכונה.

תופעת הלוואי המאוחרת המוכרת ביותר הייתה הפגיעה הלבבית עם טיפול באדריאמיצין אותה זיהו 55% מהרופאים הראשוניים ו-95% מהאונקולוגים.

כמעט כל האונקולוגים (97%) זיהו גם את הסיכון לנוירופתיה היקפית עם טיפול ב-Paclitaxel ו-Oxaliplatin, אך רק 26.9% ו-21.8%, בהתאמה, מרופאי המשפחה הכירו תופעות מאוחרות אלו.

הן רופאים ראשוניים והן אונקולוגים לא היו מודעים היטב לשני הסיבוכים המאוחרים של טיפול ב-Cyclophosphamide: מנופאוזה מוקדמת וממאירויות משניות. בקרב אונקולוגים, 71% ידעו על הסיכון למנופאוזה מוקדמת ו-62% ידעו על הסיכון לממאירויות משניות, אך בקרב רופאי המשפחה, שיעורים אלו עמדו על 15% ו-17%, בלבד.

החוקרים מדגישים את הצורך בהגברת המודעות של רופאים ראשוניים להשפעות המאוחרות של טיפולים כימותרפיים, כך שיהיו מוכנים טוב יותר לזיהוי וטיפול בסיבוכים אלו בחולים ששרדו מחלות ממאירות.

מתוך כנס ה-ASCO (American Society of Clinical Oncology)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה