עדיפות לבדיקות MRI להערכת תגובה של גידולי שד לטיפול כימותרפי (Radiology)

במאמר חדש שפורסם במהדורת יוני של כתב העת Radiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI או Magnetic Resonance Imaging) של השד הן כלי טוב יותר מהערכה קלינית קונבנציונאלית לניבוי תגובה מלאה לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי של חולות עם סרטן שד מתקדם-מקומית, לפני התערבות ניתוחית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לערוך השוואה בין ממצאי בדיקות MRI ובין ממצאי הערכה קלינית לניבוי תגובה פתולוגית לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי בנשים עם סרטן שד בשלב II או III.

מדגם המחקר כלל נשים עם סרטן שד פולשני, בגודל 3 ס”מ ומעלה, תחת טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי, עם משטר טיפול המבוסס על אנתרציקלינים, בתקופה שבין מאי 2002 ועד מרץ 2006. בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית נערכו לפני מחזור טיפול כימותרפי ראשון (בדיקה ראשונה) ולאחר מחזור טיפול אחד (בדיקה שנייה), בין טיפול מבוסס-אנתרציקלינים וטוקסן (בדיקה שלישית) ולאחר כל טיפול הכימותרפיה ולפני ההתערבות הניתוחית (בדיקה רביעית). מעבר למדידות שתועדו במהלך בדיקת ה-MRI, החוקרים תיעדו גם את הגודל הקליני בכל נקודת זמן.

בהמשך, החוקרים בחנו את השינוי במאפיינים הקליניים ובמאפיינים ההדמיתיים להערכת יכולת הניבוי של תגובה פתולוגית מלאה ונטל גידול שיירי.

החוקרים אספו נתונים אודות 216 נשים, בגילאי 26-68 שנים, עם שתי בדיקות הדמיה לפחות. לניבוי תגובה פתולוגית מלאה ונטל גידול שיירי, המדדים בבדיקות ההדמיה נמצאו עדיפים על בדיקה קלינית בכל נקודות הזמן, כאשר השינוי בנפח הגידול שהדגים את התועלת היחסית הרבה ביותר היה בבדיקת ההדמיה השנייה. ההבדלים בשטח מתחת לעקומה בין גודל ונפח בבדיקות MRI בתחילת, באמצע ובתום הטיפול, בהתאמה, עמדו על 0.14, 0.09 ו-0.02 לניבוי תגובה פתולוגית מלאה ו-0.09, 0.07 ו-0.05 לניביו נטל גידול שיירי.

מניתוח רב-משתנים עלה כי השטח מתחת לעקומה לניבוי תגובה פתולוגית מלאה בעת בדיקת ההדמיה השנייה עלה מ-0.70 עם נפח בלבד ל-0.73 כאשר כללו את כל ארבעת הגורמים המנבאים. שיפור נוסף בערך המנבא נרשם עם תקנון לגיל ומוצא.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית מהווים גורם מנבא משמעותי יותר לתגובה פתולוגית לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי, בהשוואה להערכה קלינית, כאשר היתרון הגדול ביותר תועד עם מדדים להערכת נפח הגידול בשלב מוקדם לאחר הטיפול.

Radiology. 2012:263:663-672

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה