מקומו של הטיפול בדיגוקסין בחולים עם אי-ספיקת לב כרונית (מתוך כנס ה-Heart Failure Congress)

מנתונים של מחקר בן 15 שנים, שהוצגו לראשונה במהלך כנס ה-Heart Failure Congress מטעם ה-European Society of Cardiology Heart Failure Association עולה כי דיגוקסין עשויה לשמש באופן נרחב יותר בטיפול בחולים עם אי-ספיקת לב כרונית, גם בעידן המודרני של מספר תרופות החוסמות פעילות נוירו-הורמונאלית.

למעלה ממחצית מבין 6,800 חולים עם אי-ספיקת לב סיסטולית שחולקו באקראי במסגרת מחקר DIG (Digitalis Investigation Group) נכנסו לאחת משלוש תת-קבוצות בסיכון גבוה, ובכל השלוש, שיעורי תמותה או אשפוזים על-רקע אי-ספיקת לב איבדו מהמובהקות הסטטיסטית במהלך שנתיים בחולים שטופלו בדיגוקסין. המדד המשולב של תמותה מכל-סיבה או אשפוזים איבד גם הוא מהמובהקות הסטטיסטית , אך באופן פחות חד.

למרות שלא זוהו עדויות לתועלת מבחינת שיעורי התמותה, כאשר החוקרים בחנו באופן ספציפי את האירועים הקשורים באי-ספיקת לב, הם מצאו כי הירידה בסיכון הייתה בולטת בכל שלוש הקבוצות בסיכון גבוה: אלו עם מדד NYHA של 3 או 4, עם מקטע פליטה של פחות מ-25% או עם CTR (Cardiothoracic Ratio) של מעל 55.

ה-FDA התייחס לנתונים בקבוצות בסיכון גבוה כאשר אישר את השימוש בדיגוקסין לטיפול באי-ספיקת לב בשנת 1998, אך הממצאים לא פורסמו מעולם ולא הוצגו בכנס רפואי. למרות זאת, הסוכנות מזהירה כנגד הכללת הנתונים, שכן כל המשתתפים במחקר DIG נטלו טיפול במעכבי ACE ומשתנים, אך מעטים, אם בכלל, נטלו חסמי ביתא או אנטגוניסטים לאלדוסטרון.

למרות זאת, לאור הנתונים, ובהתאם לקווים המנחים, החוקרים סבורים כי יש לשקול טיפול בדיגוקסין בחולים הממשיכים לסבול מסימנים ותסמינים למרות הטיפולים הזמינים. עם זאת, בפועל הדבר אינו קורה, שכן חולים רבים ממשיכים לסבול מסימנים ותסמינים והרופאים המטפלים אינם מעלים את אפשרות הטיפול בדיגוקסין.

מומחים בתחום מסבירים כי בעידן הנוכחי, דיגוקסין אינו מהווה עוד טיפול קו-ראשון ונזנח מאפשרויות הטיפול המובילות בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד. ההנחיות עדיין ממליצות לשקול זאת בחולים עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל ואי-ספיקת לב, המדרדרים למרות הטיפולים המקובלים באי-ספיקת לב.

מתוך כנס ה-Heart Failure Congress

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

אתם מוזמנים להצטרף לביה”ס לאי ספיקת לב להמשך לימוד ודיונים בפורום

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה