עיסויים ועיטוף תינוקות להקלה על כאב בזמן בדיקות דם (מתוך הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-America Pain Society)

מתוצאות שני מחקרים שפורסמו במהלך הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-America Pain Society עולה כי עיסוי הזרועות והידיים של תינוקות ועיטוף תינוקות (Swaddling) עשויים להקל משמעותית על הכאב שחווים התינוקות במהלך בדיקות דם.

במחקר הראשון, החוקרים בחנו את ההשפעה של עיסויים של הגפיים העליונות של תינוקות ביחידות טיפול נמרץ ביילודים לפני דקירת וריד לצורך בדיקות דם. במחקר השני, החוקרים עטפו את התינוקות עוד לפני ביצוע בדיקת הדם דרך העקב.

במחקר הראשון נכללו 65 תינוקות, בגיל היריון של 30-40 שבועות, שחולקו לשתי קבוצות. 32 התינוקות בקבוצה הראשונה קיבלו עיסוי למשך שתי דקות לפני בדיקת הדם הראשונה וטיפול שגרתי לפני הבדיקה השנייה. בקבוצה השנייה, הסדר היה הפוך טיפול שגרתי תחילה ולאחר מכן עיסויים.

החוקרים תיעדו  את התגובות ההתנהגותיות והפיזיולוגיות של התינוקות מיד לאחר העיסוי ובמהלך 30 השניות הראשונות לביצוע בדיקת הדם. אחות שלא ידעה אם התינוקות קיבלו עיסוי לפני הפעולה  או לאו, סקרה את הסרטנים והנתונים של התינוקות ודירגה אותם לפי פרופיל PIPP (Premature Infant Pain Profile), בסולם של 0-21 נקודות, כאשר ציון גבוה יותר מעיד על תגובה עזה יותר לכאב.

מדד הכאב הממוצע בקבוצה הראשונה היה 5.84 עם עיסויים ו-12.66 ללא עיסויים. המדדים המקבילים בקבוצה השנייה עמדו על 7.30 ו-11.33, בהתאמה.

החוקרים סיכמו כי הטכניקה יעילה בהפחתת כאב בתינוקות, כאשר לאחר עיסויים הבכי היה פחות משמעותי.

במחקר השני, חוקרים מסין בחנו את ההשפעה של עיטוף תינוקות שנולדו פגים. הם חילקו באקראי 27 פגים לקבוצת התערבות (עיטוף תינוקות) ו-27 פגים לקבוצת ביקורת.

החוקרים מדווחים כי מדדי PIPP היו נמוכים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת מיד הבדיקה ו-2, 4 ו-6 דקות לאחר בדיקת הדם דרך העקב (p=0.001). קצב הלב הממוצע וריוויון החמצן היו נמוכים יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת בכל נקודות הזמן הללו. הן קצב הלב והן ריוויון החמצן בדם שבו לערכי הבסיס לאחר שתי דקות, אך בקבוצת הביקורת נדרשו 6-8 דקות עד ששבו לערכים התקינים.

החוקרים לא זיהו כלל תופעות לוואי אך מאמינים כי עיטוף תינוקות הינה אמצעי פחות מעשי מעיסויים, מאחר שקשה יותר להשיג גישה לורידים של תינוקות העטופים בשמיכות.

מתוך הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-America Pain Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה