חוסר דיוק בבדיקות חדשות להערכת ריכוז וויטמין D (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society)

שתי בדיקות מעבדה חדשות למדידת ריכוז וויטמין D בדם אינן מדויקות ב-40% מהמקרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ENDO 2012, המפגש השנתי של האיגוד האנדוקריני.

לדברי החוקרים, הבדיקות החדשות נוטות להערכת-יתר של מספר הנבדקים עם חסר וויטמין D, בעיה העלולה לעורר חרדה וטיפול-יתר. יתרה מזאת, מהמחקר עולה כי לעיתים קרובות בדיקות להערכת וויטמין D נערכות בנסיבות ללא עדות מדעית מוצקה.

מומחים בתחום מסבירים כי זוהי אינה הפעם הראשונה בה עלו ספקות באשר לדיוק הבדיקות להערכת רמות וויטמין D. בשנת 2009 נשלחו מכתבי אזהרה לעשרות אלפי רופאים ממעבדה רפואית בארצות הברית, שהזהירה מבעיות בבדיקות שהובילו לתוצאות לא-מדויקות.

במהלך 5-10 השנים האחרונות נרשמה עליה משמעותית בשיעור הבדיקות להערכת רמות וויטמין D. חלק גדול מהתוצאות מגיעות לידי הנבדקים, שהם בריאים פרט לכך, אך נראה כי רמות הוויטמין בדמם נמוכות. והרופאים אינם יודעים מה עליהם לעשות, אם יש מקום למתן תוספים, או לאו.

החוקרים מסבירים כי אין עדויות רבות לפיהן יש תועלת למתן תוספי וויטמין D, למעט ככל הנראה כטיפול לאובדן עצם. ההקצאה התזונתית המומלצת לוויטמין D במבוגרים עד גיל 70 היא 600 IU ו-800 IU במבוגרים מעל גיל 70.

החוקרים ביקשו לבחון את טיב הבדיקות החדשות בהשוואה לבדיקות הישנות, היקרות יותר וצורכות יותר זמן. הם קיוו כי בית החולים יוכל לעבור לאחת מהבדיקות החדשות הללו, במטרה לחסוך בעלויות ובזמן.

החוקרים בחנו בדיקות דם מ-163 נבדקים בשלוש שיטות הבדיקה. בדיקה מטעם Abbott Architect הייתה מעבר לטווח הטעות המתקבל כלומר, התוצאות היו גבוהות או נמוכות מדי ב-25%, בכ-40% מהמקרים. בדיקת Siemens Centaur2 הייתה גבוהה או נמוכה מדי ב-48% מהדגימות. במקרים רבים, הבדיקות החדשות הצביעו על חסר וויטמין D, כאשר בדיקת הייחוס הוכיחה כי אין חסר של הוויטמין.

הבדיקות החדשות מבוססות על נוגדנים הנקשרים לוויטמין D. הן מהירות יותר מאחר שבוחנות את נוכחות וויטמין D בדגימות דם מלא.

בבדיקה הישנה,וויטמין D מופרד מהדם ונמדד. הבדיקה הישנה יכולה גם למדוד שתי צורות שונות של הוויטמין: Vitamin D2, שהוא הצורה המצויה במזון מועשר ובתוספים בעלי פוטנטיות גבוהה הניתנים לטיפול בחולים; ו-Vitamin D3, הצורה שהגוף מייצר באופן טבעי לאחר חשיפת העור לאור שמש. הבדיקה החדשה אינה יכולה להבחין בין שני הסוגים השונים של וויטמין D.

לדברי החוקרים, חוסר האפשרות למדוד באופן מדויק את הצורה של הוויטמינים משמעה כי הרופאים אינם יכולים לקבוע אם יש כל תועלת לטיפול, או אם נוטלים את התוספים כפי שהומלץ.

במונחים אבסולוטיים, הבדיקה הישנה מצאה כי ב-33 מבין 163 נבדקים היה חסר וויטמין D, שבעוד שבדיקת Abbott זיהתה 45 נבדקים ככאלו בהם חסר הוויטמין, ובדיקת Siemens הצביעה על חסר של הוויטמין ב-71 נבדקים.

ההנחיות הנוכחיות מטעם ה-Institute of Medicine קובעות כי ריכוז וויטמין D של לפחות 20 ננוגרם למ”ל בדם הינו מספק לבריאות העצם והבריאות הכללית. עם זאת, מומחים אחרים מאמינים כי רמה תקינה הינה 30 ננוגרם למ”ל ומעלה .

Annual meeting of The Endocrine Society, Houston, June 23-26, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה