ההשפעה של שוקולד על לחץ הדם (Cochrane Database Syst Rev)

צריכה יומית של שוקולד או קקאו העשירים בפלבנולים עשויה להביא לירידה קלה בלחץ הדם, כך עולה מסקירה שכללה 20 מחקרים קצרי-טווח, שפורסמה ב-Cochrane Database of Systemic Reviews.

הסקירה מהווה עדכון למטה-אנליזות קודמות של חמישה מחקרים, עשרה מחקרים וחמישה עשר מחקרים. בסקירה הנוכחית, שכללה קרוב ל-900 נבדקים בריאים, באלו שצרכו כ-100 גרם שוקולד או קקאו בכל יום נרשמה ירידה ממוצעת של 2.77 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה ממוצעת של 2.20 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי, בהשוואה לביקורות.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקרים אקראיים שבחנו את השינויים בלחץ הדם עם צריכה יומית של חטיפי שוקולד (תשעה מחקרים) או אבקת קקאו עתירת פלבנולים (11 מחקרים), בהשוואה לפלסבו. המחקר היו הטרוגניים מאוד.

תשעה מחקרים עקבו אחר המשתתפים במשך שבועיים, עשרה מחקרים ארכו 2-8 שבועות ומחקר אחד ארך 18 שבועות.

המשתתפים בקבוצות הטיפול הפעיל צרכו כ-3.6-10.5 גרם שוקולד כהה, המכיל 50-90% קקאו, מגדניה המבוססת על שוקולד חלב (105 גרם של פחות מ-10% קקאו), או אבקת קקאו עתירת פלבנולים המכילה מינון של 30-1080 מיליגרם פלבנולים ביממה.

המשתתפים בקבוצת הביקורת נטלו כל יום שוקולד לבן נטול פלבנולים, חלב, או כדורים בודדים (ב-12 מחקרים), או אבקת קקאו עם תכולת פלבנולים נמוכה (8 מחקרים).

במחקרים שהשוו בין קקאו או שוקולד ובין פלסבו ללא-פלבנולים, בקרב המטופלים נרשמה ירידה ממוצעת של 3.70 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה ממוצעת של 2.71 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מנגד, לא זוהתה ירידה משמעותית בלחץ הדם בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת במחקרים שהתבססו על מוצרים בעלי תכולת פלבנולים נמוכה רמז לכך שייתכן ופלבנולים בביקורות אלו הטו את התוצאות.

הירידה בלחץ הדם הייתה מעט גדולה יותר בנבדקים מתחת לגיל 50, או באלו שצרכו שוקולד בעל תכולת סוכר נמוכה (שהיה בעיקר שוקולד כהה).

ההשפעה של צריכת מוצרי קקאו עתירי פלבונלים הייתה פחות או יותר דומה לזו של שינויים אחרים באורחות החיים, דוגמת דיאטה ופעילות גופנית (ירידה של 3-5 מ”מ כספית) ועשויה לשמש כאפשרות נוספת להפחתת לחץ הדם.

לממצאים אלו חשיבות רבה, שכן מחקרים אפידמיולוגיים קשרו בין ירידה קלה בלחץ הדם ובין השפעה חיובית על בריאות הלב וכלי הדם. עם זאת, דרושים מחקרים ארוכים יותר במטרה להבין טוב יותר את התועלת של שוקולד, לקבוע את המינונים האופטימאליים ולבחון תוצאות שונות, דוגמת אירועים מוחיים ומחלות לב וכלי דם.

Cochrane Database Syst Rev 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה