רופאות ורופאים נוטות להשתמש בטיפול בהורמונים בעצמן או להמליץ עליו לנשותיהם יותר ממה שהם רושמים אותו למטופלות (North American Menopause Society)

סיכום המחקר הועבר באדיבות זאנה תקשורת

ע”פ מחקר חדש שבוצע בגרמניה נמצא כי כמעט כל הרופאים שנסקרו היו מוכנים להמליץ על HRT לטיפול בגלי חום, בעיה שכיחה המתלווה להפסקת הווסת, בין אם הייעוץ ניתן לבן זוג או לאישה החווה את התסמינים. ואולם, בכל שאר היישומים של HRT ניכר נתק בין העדפות אישיות של הרופאים להמלצות שהם נותנים.

לדוגמה, 59 אחוזים מהרופאות אמרו שהן היו מוכנות לקחת הורמונים (והרופאים להמליץ עליהם לבנות זוגם) על מנת למנוע אוסטאופורוזיס, אך מבין הרופאים האלה, רק שלושה רבעים אמרו את אותו הדבר לפחות לחלק מהמטופלות שלהם.

עובדה זו אינה מפתיעה לאור המחלוקת סביב HRT , אומרת ד”ר מישל קרטיס מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס ביוסטון, אשר לא השתתפה במחקר.

הסקר, שאסף תגובות מיותר מ-2,500 רופאים, שמונה שנים לאחר שיוזמת בריאות האישה (Women’s Health Initiative ) התפרסמה ברבים.

טיפול הורמונלי הוא הדרך האפקטיבית ביותר להקלת גלי החום ויובש הנרתיק המתלווים להפסקת הווסת והוא עדיין מהווה חלופה טיפולית לתסמינים אלה. באופן דומה, מאחר ו-HRT שומר על מסת העצם, הוא משמש כאופציה טיפולית למחלת דלדול העצם אוסטאופורוזיס, למרות שהוא נחשב כטיפול “קו שני” אחרי טיפולים אחרים.

עם זאת, קרטיס אינה מופתעת מכך שלרופאים עצמם יש דעה חיובית יותר על HRT ושהם מוכנים יותר לקבל את הטיפול מאשר לרשום אותו. “אני משערת שתוצאות הסקר תקפות גם לגבי הרופאים בארה”ב,” אמרה קרטיס. הסבר אפשרי לכך הוא שרופאי נשים מודעים ליותר מחקרים על HRT .

מחקרים שנערכו מאז WHI מצאו, למשל, שטיפול בהורמונים בטוח יותר לנשים שהתחילו אותו בגיל צעיר יותר (זמן קצר לאחר הפסקת הווסת), וכי נשים אלו התאפיינו בסיכון מופחת למחלות לב. הנשים שנסקרו ב-WHI היו מבוגרות יותר, בתחילת שנות ה-60 לחייהן בממוצע.

ידע שונה

ד”ר קאי ג’. בוהלינג, החוקר שהוביל את המחקר, אומר שבכל הקשור לאוסטאופורוזיס,  רופאי נשים נוקטים בגישה ידידותית יותר לטיפול הורמונלי חלופי בשביל עצמם משום שהם מודעים לתופעות הלוואי של ביספוספונטים תרופות “הקו הראשון” למחלת דלדול העצם.

ביספוספונטים, החומרים הפעילים בתרופות כגון Fosamax ו-Boniva , עלולים לגרום לצרבת, כאבי בטן, שרירים ומפרקים. הם קשורים גם לשני מצבים נדירים אך חמורים: שבר של הלסת ושברים בעצם הירך.

ואולם מאחר והמלצה הכללית היא לרשום טיפול הורמונלי חלופי רק בקו טיפול שני לאוסטאופורוזיס, רופאים עשויים  שלא לשקול אותו כלל כחלופה טיפולית למטופלות שלהם, אומר בוהלינג, רופא נשים בבית החולים האוניברסיטאי המבורג-אפנדורף.

המחקר, שפורסם בז’ורנל הרפואי Menopause , מצא גם שלעתים קרובות יש לרופאים דעה חיובית על HRT לשימושים אחרים מלבד גלי חום ובריאות העצם.

קצת יותר מ-40 אחוזים מהרופאים שנשאלו  בסקר אמרו שהיו משתמשים בטיפול הורמונלי חלופי או ממליצים עליו לבנות זוגם כדי למנוע “הפרעות קוגניטיביות”. מבין הרופאים האלה, רק חמישים ושמונה אחוזים המליצו כך לנשים שבטיפולן.

באופן דומה, 42 אחוזים היו בעד שימוש ב-HRT כאמצעי להשגת “תחושה כללית טובה” לעצמן או לבנות זוגן. אך כאשר היה מדובר במטופלות, רק 59 אחוזים מהרופאים האלה היו בעד HRT .

HRT לא הוכח כמעכב ירידה בזיכרון או כמשפר בריאות כללית. אך בוהלינג וקרטיס מציינים שניהם שיש מחקרים המעידים שנשים שקיבלו HRT סבלו מירידה פחותה בזיכרון.

ממצא זה אינו אומר ש-HRT הוא הגורם, אך בוהלינג מוסיף שיתכן ורופאים מודעים למחקרים ופתוחים להשתמש ב-HRT בעצמן (או אצל בנות זוגן) בגלל היתרונות המנטליים הפוטנציאליים שהוא מציע.

קרטיס ציינה גם שהגיל הממוצע של הרופאים שנסקרו היה 51 שנים.

“לו היו עורכים את המחקר הזה שנית בעוד 10 שנים, התוצאות היו שונות לגמרי,” היא אומרת. זאת, משום שלא סביר שלרופאים צעירים יותר, שסיימו את לימודיהם בשנים שאחרי WHI , תהיה דעה חיובית על טיפול הורמונלי חלופי כמו של עמיתיהם המבוגרים יותר. “הנחת היסוד כיום היא שטיפול הורמונלי חלופי הוא רע,” אומרת קרטיס.

רופאים לעומת רופאות

המחקר החדש מראה גם שרופאים היו נלהבים יותר לרשום HRT לבנות זוגן מאשר רופאות ששקלו האם לקחת HRT בעצמן.

לדוגמה, 43 מהרופאים אמרו שהיו ממליצים לבת זוגם לקחת טיפול הורמונלי חלופי אם הייתה מפגינה “חשק מיני מופחת” אבל רק 31 מהרופאות סברו שזו אפשרות טובה בשבילן עצמן.

דפוס דומה נצפה בקשר לדליפת שתן, אוסטאופורוזיס, בעיות וגינליות ובעיות אחרות שנשים חוות עם ההזדקנות.

אז כיצד נשים אמורות להגיב למסרים הסותרים לגבי טיפול הורמונלי חלופי?

קרטיס מציעה להקדיש זמן לדיון בנושא עם הרופא ולאיסוף מידע על הסיכונים והיתרונות של HRT . “אם את בשנות ה-40 לחייך,” היא אומרת, “התחילי כבר עכשיו לחקור את הנושא.” כך, היא מוסיפה, לא תצטרכי להיחפז להחלטות לא שקולות לגבי הטיפול אם יהיו לך גלי חום או בעיות בנרתיק.

Menopause 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה