התועלת של Cyclosporine A בחולים עם דלקת אינטרסטיציאלית של שלפוחית השתן (J Urol)

בחולים עם דלקת אינטרסטיציאלית של שלפוחית השתן או תסמונת כאב שלפוחית שתן ונגעי Hunner, טיפול ב-Cyclosporine A עשוי להקל על הכאבים, אם כי תופעות הלוואי מובילות חלק מהחולים להפסקת הטיפול התרופתי. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Urology.

החוקרים כותבים כי מניסיונם, ל-Cyclosporine A שיעורי הצלחה נמוכים בחולים ללא נגעי Hunner. הם מאמינים כי מחקר בן 3-4 חודשים מספק להערכת תגובה לטיפול.

הממצאים מבוססים על סקירה של 44 חולים עם IC/BPS (Interstitial Cystitis/Bladder Pain Syndrome), מהם 34 עם נגעי HL (Hunner Lesion).

החוקרים  ביקשו להגדיל את המודעות של רופאים ל-Cyclosporine A כטיפול אפשרי בחולים עם IC/BPS, וכן לתאר את הניסיון שלהם בעולם האמיתי, לקבוע את מינון Cyclosporine A, הניטור, התוצאות ותופעות הלוואי.

רופאים יכולים להתבסס על מידע זה למתן מרשם לטיפול ב-Cyclosporine A, במטרה לבחור נכונה את החולים. הטיפול עשוי להביא לשיפור דרמטי בתסמינים ויש לשקול אפשרות זו בחולים המתאימים לטיפול.

החוקרים בחנו את התועלת של Cyclosporine A בטיפול בחולים עם דלקת אינטרסטיציאלית של השלפוחית / תסמונת כאב בשלפוחית השתן, תוך שילוב נתונים ממרכזים שלישוניים שהתמקדו בהפרעה. 44 החולים שנכללו בסקירה היו בני 55 ומעלה, בממוצע, והיו במעקב במשך 3-81 חודשים.

מבין 34 החולים עם נגעי HL, 29 חולים (85%) הגיבו לטיפול ב-Cyclosporine A, אך שישה הפסיקו בסופו של דבר את הטיפול בשל תופעות לוואי, כך שבסיכומו של דבר שיעורי ההצלחה עמדו על 68% (23/34 חולים).

רק שלושה מבין עשרה חולים (30%) ללא נגעי HL הגיבו לטיפול התרופתי. החוקרים הגדירו תגובה כשיפור משמעותי עם ירידה של לפחות 50% בסולם תגובה לטיפול Interstitial Cystitis Symptom Index.

במאמרם, החוקרים מסבירים כי לרוב מסווגים את החולים עם IC/BPS לשני סוגים- עם ובלי נגעי HL. נגעי HL מלווים בדלקת משמעותית יותר בביופסיה של שלפוחית השתן וקשורים בהפרעות אוטואימוניות דוגמת תסמונת שיוגרן , דלקת מפרקים שגרונית ומחלת מעי דלקתית. לפיכך, הם ציפו כי בחולים עם HL קיים סיכוי גדול יותר לתגובה לטיפול לדיכוי חיסוני.

דלקת אינטרסטיציאלית של שלפוחית השתן / תסמונת כאב בשלפוחית השתן מוגדר כשימוש מחוץ להתוויות בטיפול ב-Cyclosporine A. לפי ההנחיות המקובלות, Cyclosporine A ישמש רק ע”י רופאים בעלי ניסיון בטיפול בחולים עם IC/BPS ונכונות לטיפול ארוך-טווח בחולים אלו לאחר ההתערבות.

במחקר הנוכחי, אלו שהגיבו ל-Cyclospiorine A עשו זאת במהלך ארבעת החודשים הראשונים. לפיכך, החוקרים ממליצים על הפסקת הטיפול בחולים שלא הגיבו לטיפול עד לנקודה זו.

תופעת הלוואי הנפוצה ביותר של הטיפול הייתה עליה בריכוז קריאטינין, אך הרמות שבו לערכי הבסיס לאחר הפסקת הטיפול ב-Cyclosporine A או הפחתת המינון. עוד תועדו מקרים של יתר לחץ דם ולכן החוקרים מדגישים כי חשוב לנטר את לחץ הדם ואת ערכי הקריאטינין.

החוקרים מציינים כי חולים רבים שהגיבו לטיפול סירבו להפסקת הטיפול התרופתי לאור ההקלה הדרמטית בתסמינים חמורים ועמידים לטיפול. לאור זאת, במידת האפשר, החוקרים כותבים כי הם ניסו לטפל בתופעות הלוואי ע”י הפחתת המינון, במקום הפסקת התרופה לחלוטין. עם זאת, למרות המאמצים, 18% מהחולים הפסיקו בסופו של דבר את הטיפול התרופתי בשל תופעות לוואי.

תרופות אחרות לדיכוי חיסוני, כולל Tacrolimus, עשויים לסייע לאוכלוסיית חולים זו. החוקרים מציינים כי שני מחקרי פיילוט קודמים להערכת טיפול פומי בסטרואידים היו מוגבלים לחולים עם נגעי HL, ושיעורי התגובה לטיפול במקרים אלו נעים סביב 50%. עם זאת, ההנחיות הנוכחיות ממליצות כנגד טיפול סיסטמי בסטרואידים, לאור פרופיל הסיכון המשמעותי. בשורה התחתונה, נראה כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות של Cyclosporine A כאפשרות טיפול בחולים נבחרים עם דלקת אינטרסטיציאלית של שלפוחית השתן / תסמונת כאב בשלפוחית השתן, בעיקר באלו עם נגעי HL.

J Urol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה