טיפול ב-PCI מונחה FFR + טיפול תרופתי עדיף על תרופתי בלבד במטופלים עם תעוקה יציבה והצרות פונקציונלית משמעותית (NEJM)

מחקר חדש מה-NEJM מדווח כי ביצוע PCI במטופלים עם תעוקה יציבה והיצרות פונקציונלית משמעותית כפי שנמדדה ע”י FFR (ר”ת של  fractional flow reserve ) כתוספת לטיפול תרופתי מיטבי עדיפה על טיפול תרופתי אופטימלי בלבד.

החוקרים מסבירים כי הטיפול הראשוני המועדף כיום בתעוקה יציבה הוא מתן טיפול תרופתי מיטבי, אך ההיפותיזה שלהם הייתה שבמטופלים עם היצרות פונקציונלית משמעותית תחת מדידת FFR טיפול ב-PCI כתוספת לטיפול תרופתי מיטבי תספק תוצאות עדיפות.

לצורך כך נעשתה הערכה באמצעות FFR של מטופלים עם תעוקה יציבה שהיו מועמדים לצינתור. במטופלים שהייתה להם לפחות הצרות פונקציונלית משמעותית אחת (FFR<0.8) חולקו באופן רנדומלי לביצוע PCI מונחה FFR והמשך טיפול תרופתי אופטימלי או המשיכו בטיפול תרופתי אופטימלי בלבד.

מטופלים שאצלם כל ההיצרויות היו עם FFR גדול מ-0.8 שולבו ברשם והמשיכו לקבל טיפול תרופתי אופטימלי.

יעד המחקר המרכזי היה שילוב של תמותה, אוטם שריר הלב (MI), או צורך דחוף ברהוסקולריצזיה.

גיוס החולים הופסק טרם המועד המתוכנן לאחר שכבר נכללו 1,220 מטופלים (מהם 880 שעברו רנומיזציה ו-332 שולבו ברשם) מכיוון שנמצא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות בשיעור החולים שהגיעו ליעד המרכזי של המחקר: 4.3% בקבוצת ה-PCI לעומת 12.7% בקבוצה הטיפול התרופתי, יחס סיכון של 0.32 בטווח בר סמך של בין 0.19-0.52 ומובהקות של p<0.001 .

ההבדל נבע בעיקר משיעור נמוך יותר של רהוסקולריזציות דחופות בקבוצת ה-PCI בהשוואה לקבוצת הטיפול התרופתי (1.6% לעומת 11.1%, יחס סיכון מובהק של 0.13 , עם רווח בר סמך של בין 0.06-0.3 ).

במיוחד יש לציין שפחות רהוסקולריזציות דחופות נעשו בשל MI או עדות לאיסכמיה בבדיקה א.ק.ג. : יחס סיכון מובהק של 0.13 בטווח בר סמך של 0.04-0.43 .

במטופלים שנכללו ברשם, שיעור ההגעה ליעד המחקר המרכזי היה 3% .

החוקרים מסכמים כי במטופלים עם תעוקה יציבה והצרות פונקציונלית משמעותית, ביצוע PCI מונחה FFR כותספת לטיפול תרופתי אופטימלי, בהשוואה לטיפול תרופתי אופטימלי בלבד, הפחית את הצורך בביצוע רהוסקולריזציות דחופות.

במטפלים ללא איסכמיה נראה שטיפול תרופתי מיטבי משיג את התוצאה המועדפת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה