התועלת של פעילות גופנית על הבריאות הנפשית של נערים שמנים (J Pediatr Psychol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Pediatric Psychology עולה כי נערים הסובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר, חשים טוב יותר עם עצמם כאשר מקפידים על פעילות אירובית מתונה במשך כשעתיים בשבוע, בעצימות בינונית, גם בהעדר ירידה במשקל או שינוי בשומן הגוף.

למעשה, שיפור הכושר האירובי בעקבות הפעילות הגופנית זוהה כגורם מנבא טוב הרבה יותר לתועלת פסיכו-סוציאלית מהשינוי במשקל הגוף או הפחתת שומן הגוף.

מדגם המחקר כלל 30 מתבגרים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר, בגילאי 12-17 שנים, שחולקו באקראי למשך עשרה שבועות לרכיבה על אופניים נייחים לצלילי מוזיקה או משחקי וידאו אינטראקטיביים לבחירתם. החוקרים מדגישים כי בחרו בפעילות גופנית אותה יכלו הנערים לבצע בביתם, מאחר שחלק גדול מהם מודע מדי לעצמו ואינו מוכן ללכת לחדר הכושר ולהתאמן בפרהסיה.

בתחילת המחקר, שתי הקבוצות תאמו אחת לשניה בנתונים הדמוגרפים, אנתרופומטריים ופסיכו-סוציאליים. 26 משתתפים (13 בכל קבוצה) השלימו את עשרת שבועות המחקר, וזכו לתלוש מתנה בשווי 20 דולרים לקולנוע.

החוקרים מסבירים כי הם קיוו כי פעילות גופנית תשפר את הבריאות הפיזיולוגית והפסיכולוגית של הילדים, וכך גם עלה מהממצאים כמעט לא היו הבדלים בין שתי הגישות לפעילות גופנית.

מההערכות עלה שיפור במדדי SPPA (Self-Perception Profile for Adolescents), עם שיפור מוצע בתחושה הסכולסטית והמקובלות החברתית. ממדדי BESSA (Body Esteem Scale for Adolescents and Adults) עלה שיפור משמעותי בדימוי הגוף, כולל בהערכת המראה החיצוני והערכת המשקל.

מניתוח הנתונים עלה כי התועלת הפסיכולוגית הייתה קשורה לשיפור היכולת האירובית ולא לשינוי במשקל הגוף או שומן הגוף.

הממצאים עולים בקנה אחד עם ההנחיות לבריאות הציבור הקוראות להגברת הפעילות הגופנית והכושר הגופני בילדים וצעירים, לאחר שהוכח כי זו משפרת את הבריאות הגופנית והפסיכו-סוציאלית, ללא קשר לשינוי במשקל הגוף. לדברי החוקרים, לממצאי המחקר חשיבות רבה למתבגרים הסובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר, המצויים בסיכון לקשיים פסיכולוגיים עקב הצקות, אלימות ואפליה בשל משקלם.

J Pediatr Psychol. Published online September 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה