האם יש הבדלים בין נטילת חומצות שומן אומגה שלוש ובין דגים בהשפעה על הסיכון לאי-ספיקת לב? (Am J Clin Nutr)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי ישנה עדיפות לצריכת דגים על-פני נטילת תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש. לאחר סקירת הרגלי התזונה ורמות חומצות שומן בדם של למעלה מ-20,000 רופאים, החוקרים מצאו כי התוצאות באשר לסיכון לאי-ספיקת לב עם נטילת תוספי חומצות שומן אומגה שלוש בגברים הן סותרות, אך כי צריכה קבועה של דגים לוותה בסיכון מופחת לאי-ספיקת לב.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם המלצות ה-AHA (American Heart Association. ההמלצות הנוכחיות כוללות צריכת שתי מנות דגים בשבוע. לפי ה-AHA, דגי סלמון, הרינג, סרדינים וטונה אלבקור הם המועילים ביותר.

עם זאת, חלק מהאנשים עשויים להעדיף נטילת תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש הזמינות ללא מרשם רופא, אך התועלת שלהן מבחינת בריאות הלב עדיין אינה ברורה. מטה-אנליזה אחת שפורסמה לאחרונה לא מצאה קשר בין חומצות שומן אומגה-שלוש ובין שיעורי התמותה הכוללים.

במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, החוקרים ביקשו לבחון אם קיים קשר בין צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש ובין הסיכון לאי-ספיקת לב. הם התבססו על נתונים ממחקר Physician’s Health Study, מחקר מתמשך של רופאים שהחל בשנת 1982.

החוקרים מצאו כי כשבעה מכל 1,000 גברים שדיווחו על צריכת דגים בתדירות של פחות מפעם בחודש אובחנו עם אי-ספיקת לב. זאת בהשוואה לארבעה מבין 1,000 גברים שדיווחו כי אכלו למעלה ממנת דגים אחת בחודש. מהנתונים עלה כי עם צריכת דגים חלה ירידה של כ-30% בסיכון לאי-ספיקת לב בגברים.

באשר לחומצות שומן אומגה-שלוש, הנתונים היו מעט יותר מורכבים. החוקרים התמקדו ב-EPA (Eicosapentaenoic Acid), DHA (Docosahexaenoic Acid) ו-DPA (Docoxapentaeoic Acid) בדיאטה ובדם של הגברים.

בסיכומו של דבר, לא זוהתה השפעה לרמות EPA או DHA בדם, שהן שתי חומצות השומן האחראיות לתועלת הרבה ביותר של דגים, ולעיתים קרובות נמכרות בצורת תוספי שמן דגים.

זוהה קשר בין DPA ובין סיכון מופחת לאי-ספיקת לב, הנוצר בגוף בצורת EPA ולאחר מכן מומר ל-DHA. החוקרים מדווחים כי DPA פועל באופן שונה משתי חומצות השומן האחרות, אך דרושים מחקרים נוספים לאישור ממצא זה. כמו כן, בעוד שהחוקרים זיהו קשר בין צריכת דגים ובין סיכון מופחת לאי-ספיקת לב, המחקר אינו יכול להוכיח אם הדגים היו אחראיים להפחתה בסיכון.

בשורה התחתונה, מהממצאים עולה סיכון מופחת לאי-ספיקת לב בגברים עם צריכת דגים בכל כמות במהלך השבוע. באשר לחומצות שומן אומגה-שלוש, הנתונים עדיין אינם מציגים תשובה חד-משמעית.

Am J Clin Nutr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה