התועלת של זרעי פשתן בחולים עם יתר לחץ דם (מתוך כנס American Heart Association)

הוספת זרעי פשתן לדיאטה של חולים עם מחלת עורקים היקפית הביאה לירידה גדולה בלחץ הדם, שנעה סביב 10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וסביב 7 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי, לאחר שישה חודשים. ממצאי המחקר הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Heart Association.

מניתוח לפי תת-קבוצה שכללה רק חולים עם מחלת עורקים היקפית עם יתר לחץ דם עלה כי בקבוצה זו חלה ירידה גדולה יותר בלחץ הדם הסיסטולי, של כ-15 מ”מ כספית, בהשוואה לאוכלוסיית המחקר כולה, וירידה דומה בלחץ הדם הדיאסטולי.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 110 חולים עם מחלת עורקים היקפית ומדד ABI (Ankle Brachial Index) של מתחת ל-0.9 לטיפול בזרעי פשתן (30 גרם ליום, 58 חולים) או פלסבו (52 חולים).

המאפיינים הבסיסיים היו דומים בשתי הקבוצות, כאשר יתר לחץ דם היה שכיח מאוד ועמד על כ-75% מהחולים עם מחלת עורקים היקפית ו-80% מהחולים נטלו טיפול להורדת לחץ דם. מדידות לחץ הדם התבססו על ממוצע שלוש קריאות בזמן ישיבה, ע”י אחות מנוסה.

החוקרים מדווחים על התוצאות לאחר שישה חודשים ומסבירים כי הודגמה ירידה חשובה בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי עם מתן זרעי פשתן, בהשוואה לפלסבו. הם מדגישים כי הירידה הייתה מובהקת סטטיסטית. בקבוצת הפלסבו נרשמה עליה של 3 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, כאשר לחץ הדם הדיאסטולי נותר זהה לאורך שישה חודשים.

החוקרים מוסיפים כי התוצאות לאחר שנה אחת עדיין נבחנות ויוצגו בעתיד. בקבוצת ההתערבות נרשמה עליה של פי שתיים ברמות Alpha-Linolenic Acid ועליה של פי עשר ברמות Enterolactone (p=0.003), אך רמות מרכיבים אלו נותרו ללא שינוי בקבוצת הפלסבו.

החוקרים מסבירים כי הירידה בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי לאחר מתן זרעי פשתן הינה הירידה הגדולה ביותר בלחץ הדם שתועדה אי-פעם עם כל התערבות תזונתית.  ירידה זו צפויה להביא לירידה של כ-50% בשיעורי ההיארעות של אירועים מוחיים וירידה של 30% בשיעור האוטמים הלבביים.

מתוך כנס American Heart Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה