האם אקזמה ואלרגיה לביצים בתינוקות מנבאים אלרגיה לבוטנים? (J Allergy Clin Immunol)

בתינוקות שאובחנו עם אקזמה חמורה או אלרגיה לביצים ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות אלרגיה לבוטנים, כך עולה מתוצאות מחקר LEAP (Learning Early About Peanut Allergy). ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology.

המחקר נערך במטרה לקבוע אם חשיפה לבוטנים בשלב מוקדם במהלך חיי הילד או הימנעות כליל מבוטנים הינה הגישה הטובה ביותר למניעת אלרגיה לבוטנים.

החוקרים סקרו 834 תינוקות בגילאי 4-10 חודשים, לאחר שעלה חשד כי הם בסיכון להתפתחות אלרגיה לבוטנים, אך ללא הופעת תסמינים קליניים. הילדים גויסו בין נובמבר 2006 ועד מאי 2009 ויהיו במעקב עד הגיעם לגיל חמש שנים. משתתפים בחלק האקראי של המחקר יחולקו באקראי לאכילת בוטנים שלוש פעמים בשבוע או להימנעות מוחלטת מבוטנים עד הגיעם לגיל חמש שנים, אז תיקבע שכיחות אלרגיה לבוטנים לפי מבחן פומי.

עם זאת, לפני ההקצאה האקראית, החוקרים סיווגו את הילדים לארבע קבוצות: קבוצה 1, תינוקות עם אקזמה קלה וללא אלרגיה לביצים (118 תינוקות); קבוצה 2, תינוקות עם אקזמה חמורה ו/או אלרגיה לביצים, אך עם תגובה עורית של 0 מ”מ לבוטנים (542 תינוקות); קבוצה 3, תינוקות עם אקזמה חמורה ו/או אלרגיה לביצים ותגובה של 1-4 מ”מ בעקבות חשיפה לבוטנים (98 תינוקות); וקבוצה 4, תינוקות עם תגובה של למעלה מ-4 מ”מ בעקבות חשיפה לבוטנים (76 תינוקות).

החוקרים יחלקו באקראי 640 תינוקות מהקבוצה השנייה והשלישית לדיאטה הכוללת בוטנים או דיאטה שאינה כוללת בוטנים. הקבוצה הראשונה לא נכללה מאחר שתינוקות אלו בסיכון מינימאלי להתפתחות אלרגיה ואילו אלו בקבוצה הרביעית לא נכללו מאחר שתינוקות אלו היו בסיכון גבוה לאלרגיה כבר עתה.

המאמר מתאר את הנתונים הבסיסיים אודות כל התינוקות שנסקרו. החוקרים הופתעו לגלות כי ב-17% מהתינוקות בקבוצה השנייה היה ריגוש של נוגדני IgE ספציפי לבוטנים (מעל 0.35 kU/L), וכך גם 56% מהמשתתפים בקבוצה השלישית. אף אחד מהתינוקות בקבוצה הראשונה ו-91% מאלו קוצה הרביעית אובחנו עם ריגוש ספציפי לבוטנים.

ריגוש לבוטנים בתבחין עורי (תגובה של 1-4 מ”מ, לעומת תגובה של 0 מ”מ) נקשר עם אלרגיה לביצים ואקזמה חמורה (יחס סיכויים של 2.31 ו-2.47, בהתאמה). שיעורי אטופיה עלו משמעותית בסדר עולה מהקבוצה הראשונה לרביעית עם אקזמה חמורה, Atopic Dermatitis, שיעורי אלרגיה לביצים ורמת אאזנופילים.

מהנתונים עולה כי רמות נוגדנים ספציפיים מסוג IgE מהוות מדד רגיש יותר לתגובתיות חיסונית מתבחינים עוריים בתינוקות בגילאי 4-11 חודשים. גורמי הסיכון הקליניים החשובים ביותר לריגוש לבוטנים על-בסיס תגובות תבחינים עוריים ורמות נוגדני IgE ספציפיים כללו אלרגיה לביצים ואקזמה חמורה.

הריגוש המוקדם לבוטנים הפתיע את החוקרים מאחר שילדים בגיל צעיר מאוד כבר הציגו סימנים של ריגוש לבוטנים. עם חשיפה מוקדמת לבוטנים, בחלק מהאוכלוסייה ניתן לעודד מניעה ראשונית ובאחרים ניתן לעודד מניעה שניונית עקב השראת סבילות.

J Allergy Clin Immunol. Published online November 21, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה