ההשפעה של מחלת ריאות כרונית על תוצאות הטיפול באוטם לבבי חד (Am Heart J)

בכתב העת American Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מחלת ריאות כרונית נפוצה מאוד בחולים עם אוטם לבבי חד ומלווה באופן בלתי-תלוי בסיכון מוגבר לדימומים מג’וריים.

בחולים עם אוטם לבבי ללא עליות מקטע ST (NSTEMI או Non-ST-segment Elevation Myocardial Infarction), מחלת ריאות כרונית לוותה בשיעורי רה-וסקולריזציה נמוכים יותר ובשיעור גבוה יותר של מקרי תמותה באשפוז.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שמחלת ריאות כרונית נפוצה בחולים עם אוטם לבבי, אין נתונים רבים אודות ההשפעה של מחלת הריאות על הטיפול והתוצאות בחולים לאחר אוטם לבבי.

החוקרים התבססו על מאגר National Cardiovascular Data Registry (ACTION Registry) ואספו נתונים דמוגרפיים, מאפיינים קליניים, טיפולים, תהליכי טיפול וסיבוכים באשפוז לאחר אוטם לבבי חד. הם ערכו השוואה בין כ-22,000 חולים עם מחלת ריאות כרונית וכ-136,000 חולים ללא מחלת ריאות. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין מחלת ריאות כרונית ובין הטיפולים והסיבוכים בחולים אלו.

החוקרים מדווחים על קשר בין גיל מתקדם, מין נקבה ותחלואות נלוות מרובות ובין מחלת ריאות כרונית (17% מהחולים עם אוטם לבבי ללא עליות מקטע ST ו-10.1% מהחולים עם אוטם לבבי ועליות מקטע ST). מבין החולים עם אוטם לבבי ללא-עליות מקטע ST, באלו עם מחלת ריאות כרונית הסיכוי לצנתור לבבי היה נמוך יותר, וכך גם הסיכוי ל-PCI (Percutaneous Coronary Intervention) וניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, בהשוואה לחולים ללא מחלת ריאות כרונית; מנגד, לא זוהה הבדל בטיפולים הפולשניים בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST, בין אם סבלו ממחלת ריאות כרונית ובין אם לאו.

מניתוח הנתונים עלה כי הסיכון לדימום מג’ורי היה גבוה יותר משמעותית בחולים עם מחלת ריאות כרונית ואוטם לבבי ללא עליות מקטע ST (13.0% לעומת 8.1%, יחס סיכויים של 1.27, p<0.001) וחולים עם אוטם לבבי ועליות מקטע ST (16.0% לעומת 10.5%, יחס סיכויים של 1.19, p<0.001).

בחולים עם אוטם לבבי ללא עליות מקטע ST זוהה קשר בין מחלת ריאות כרונית ובין עליה בסיכון לתמותה באשפוז (יחס סיכויים מתוקן של 1.21); בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST לא זוהה קשר בין מחלת ריאות כרונית ובין תמותה (יחס סיכויים מתוקן של 1.05).

החוקרים קוראים להקדיש תשומת לב מיוחדת לתת-קבוצה זו של חולים, המצויה בסיכון גבוה במיוחד, למניעה וטיפול בסיבוכים לאחר אוטם לבבי.

Am Heart J. 2013;165(1):43-49

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה