הפנייה לראומטולוג והחלת טיפול מוקדם במטופלים עם ראומתויד ארתריטיס מורידה משמעותית את הסיכון לניתוחים אורתופדיים (Rheumatology)

פנייה מוקדמת לייעוץ רפואי אצל ראומטולוג בשל חשד לדלקת פרקים שגרונית, ראומותויד ארתריטיס (RA) , עשויה להוריד באופן משמעותי את הצורך בניתוח אורתופדי, כך לפי מחקר שפורסם במגזיןהאחרון של Rheumatology. טיפול רפואי מוקדם יכול לסייע במניעה של התפתחות המחלה, כותבים החוקרים הקנדיים: מטופלים שפנו ליעוץ רפואי מוקדם נמצאו בסיכון נמוך ב-40% לעבור ניתוח אורתופדי בשנה שלאחר מכן, בהשוואה לאלה שקיבלו ייעוץ רפואי מאוחר יותר.

למעלה מ-1000 מטופלים שאובחנו עם RA על ידי רופא שאיננו ראומטולוג בשנת 1995 השתתפו במחקר. אישוש האבחנה נעשה מאוחר יותר על ידי הראומטולוג, והמשתתפים היו במעקב עד שנת 2007. במידה וביקרו אצל ראומטולוג לייעוץ תוך 3 חודשים מהאבחנה נכללו בקבוצת הייעוץ המוקדם, ובקבוצת הייעוץ המאוחר אם ראו את הרופא המומחה לאחר מכן. החוקרים ערכו ניתוח משתנים בו נכללו גורמים ערפלנים אפשריים, כמו נגישות הטיפול למשתתפים וכן גיל, מין, מחלות נוספות ורקע סוציו אקונומי של המשתתפים, ועוד.

המשתתפים שקיבלו ייעוץ מוקדם היו כאמור בסיכון נמוך של 40% לעבור ניתוח אורתופדי בשנה שלאחר מכן. החוקרים מייחסים את הירידה הזו בסיכון לטיפול מתאים ויעיל שניתן בזמן ללא התמהמהות.  בשוק קיימות תרופות יעילות שכשבמתן מוקדם מראות תועלת רבה עבור המטופלים ומורידות את הצורך העתידי בניתוחי מפרק, מאחר שהמטופלים חווים פחות נזק מצטבר למפרקים. עם זאת, לא לכל המטופלים נגישות דומה לראומתולוג מומחה, אם בשל מקום מגוריהם, בשל גילם המבוגר  וכו’, וחלקם יאלצו להמתין זמן רב יותר עד לפגישה כזו. החוקרים מציינים כי רופאים ראשוניים לעתים מסתמכים על תוצאות בדיקות מעבדה, למשל של הראומתויד פקטור, ולא מפנים לרופא מומחה כלל מטופלים העשויים להזדקק לכך.

במאמר נלווה עולה גורם נוסף שעלול לעכב משמעותית את הטיפול בחולים, והיא שהרופא המטפל הראשוני מפספס את האבחנה של ראומותויד ארתריטיס במטופלים. לפי המחקר שסקרנו קודם, משך העיכוב לאחר האבחנה, בשל הסיבות שנימנו (בירוקרטיות, כלכליות ועוד) ועד להגעה לראומטולוג ולתחילת הטיפול המתאים במחלה עשוי גם כך להגיע אף לשנתיים, אך קורה גם שהמטופלים הללו פשוט לא מאובחנים על ידי הרופא הראשוני עד לשלב מאוחר יחסית במהלך המחלה ולכן גם לא יופנו לרופא מומחה, איחור שעלול לעלות בהשלכות רפואיות חמורות עבור המטופל. לכן מצביעים כותבי המאמר על הצורך לפתח ולהשתמש במערכת זיהוי או ניבוי ממוחשבת שתוכל לסייע לרופאי משפחה באבחון מוקדם של RA אצל מטופליהם.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

למאמר הנלווה

Rheumatology. 2013;52:411-412, 452-459

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה