הנשמה לא-פולשנית מהווה חלופה לטיפול במורפין בחולים סופניים (Lancet Oncol)

הנשמה לא-פולשנית הינה גישה יעילה יותר מטיפול בחמצן להפחתת קוצר נשימה בחולים עם מחלות ממאירות סופניות, ומאפשרת הפחתה של מינוני מורפין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מרץ של כתב העת Lancet Oncology.

החוקרים מסבירים כי קיים חשש מפני כאב בחולים סופניים עם מחלות ממאירות, אך מחקרים מעטים, אם בכלל, העריכו את הבעיה של כאב במערכת הנשימה בחולים אלו.

הנשמה לא-פולשנית תומכת בנשימה של החולה ללא הכנסת צינור לקנה הנשימה. החולים חייבים להיות ערים ומסוגלים לנשום בכוחות עצמם וההנשמה מספקת לחץ חיובי לתמיכה בשאיפה ומונעת נשיפה מלאה.

החוקרים גייסו למחקר 200 חולים משבעה מרכזים באיטליה, ספרד וטייוואן. כל החולים אובחנו עם גידולים סולידיים וכשל נשימתי חד, עם תוחלת חיים צפוי של פחות משישה חודשים.

בנוסף, יחס PaO2 ל-FiO2 של החולים עמד על פחות מ-1:250, עם לפחות אחד מהבאים: קוצר נשימה (מדד Borg מעל 4), סימני מצוקה נשימתית וקצב נשימה של מעל 30 נשימות לדקה.

יחס PaO2/FiO2 נמוך מ-1:250 שימש לשלילת השימוש בחמצן בחולים עם מחלות ממאירות ודרגה קלה של היפוקסיה, בהם חמצן לא השפיע על קוצר הנשימה ולעיתים רחוקות נעשה שימוש בהנשמה לא-פולשנית.

לפני החלוקה האקראית, לכל חולה ניתנה הדגמה בת 5-10 דקות על-מנת שיכירו את ההנשמה הלא-פולשנית ויביעו נכונות לקחת חלק במחקר. החוקרים חילקו באקראי 99 חולים להנשמה לא-פולשנית ו-101 חולים לטיפול בחמצן.

11 מבין 99 החולים בקבוצת ההתערבות הפסיקו את הטיפול בשלב מוקדם, ללא מקרים דומים בקבוצת המטופלים בחמצן. הסיבות להפסקת הטיפול כלו קלסטרופוביה, תחושת חנק, חרדה, תחושת מוות קרב, חוסר הבנה של פרוטוקול המחקר ובקשה של קרוב משפחה להפסיק את הטיפול.

החוקרים מצאו כי קוצר הנשימה פחת מהר יותר עם הנשמה לא-פולשנית, בהשוואה לטיפול בחמצן. בקבוצת ההתערבות, מדד Borg ירד בממוצע ב-0.58 נקודות, בהשוואה לירידה של 0.23 נקודות בקבוצת הטיפול בחמצן.

עיקר התועלת של הנשמה לא-פולשנית זוהה לאחר ארבע השעות הראשונות לטיפול ובחולים עם היפרקפניאה (PaCO2 של מעל 45 מ”מ כספית).

תועלת נוספת בחולים בקבוצת ההתערבות נוגעת לדרישה למינון מורפין נמוך יותר במהלך 48 השעות הראשונות, בהשוואה לקבוצת המטופלים בחמצן (26.9 לעומת 59.3 מ”ג; הבדל ממוצע של 32.4 מ”ג). עם זאת, לא זוהתה אינטראקציה בין שימוש במורפין ובין היפרקפניאה.

שיעורי התמותה באשפוז היו דומים בשתי הקבוצות. עם זאת, בחולים עם היפרקפניאה, שיעורי ההישרדות באשפוז ושיעורי ההישרדות שישה חודשים לאחר השחרור מבית החולים היו טובים יותר בחולים שטופלו בהנשמה לא-פולשנית, בהשוואה למטופלים בחמצן (יחס סיכון לכל מקרי התמותה של 0.41).

החוקרים כותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי הנשמה לא-פולשנית הינה חלופה מבטיחה למורפין בהפחתת הכאב של מערכת הנשימה, תוך שימור רמת ההכרה של החולה בעקבות הפחתת מינון אופיואידים, אך בכל זאת קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Lancet Oncol. 2013;14:181-182, 219-227

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    בהשוואה ל-TACE (או Transarterial Chemoembolization) בלבד, שילוב Sorafenib עם TACE עשוי להביא לשיפור ההישרדות הכוללת והישרדות ללא התקדמות מחלה בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני עם חדירה מיקרווסקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני הפרוגנוזה אינה טובה, כאשר TACE […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

  • האם היפוקסמיה משנית לדום נשימה חסימתי בשינה עלוה להביא לעליה בסיכון להישנות סרטן ריאות? (מתוך כנס SLEEP)

    האם היפוקסמיה משנית לדום נשימה חסימתי בשינה עלוה להביא לעליה בסיכון להישנות סרטן ריאות? (מתוך כנס SLEEP)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס SLEEP עולה כי אירועי היפוקסמיה ועומס היפוקסי משנית לדום נשימה חסימתי בשינה עלולים להביא לעליה בסיכון להישנות סרטן ריאות. החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של הרשומות הרפואיות של 403 מבוגרים (גיל חציוני של 74 שנים; 52% נשים) עם היסטוריה של סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) ונתוני […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה