מה בין שיעורי אבחנת אדנומה ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום ותמותה? (מתוך כנס ה-DDW)

מתוצאות מחקר חדש עולה קשר בין שיעורים נמוכים של אבחנת אדנומה ובין סיכון מוגבר לממאירויות של המעי הגס והרקטום במרווח הזמן שבין הבדיקות ומקרי תמותה נלווים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיעורי אבחנת אדנומה משתנים מאוד בין רופאים ומשפיעים על הסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום בהמשך, בעקבות אי-אבחנה של גידולים מוקדמים ואדנומות. עם זאת, אין נתונים אודות גידולים מתקדמים, מיקום הגידולים ומקרי תמותה בעקבות זאת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין שיעורי אבחנת אדנומה של רופאים שונים ובין הסיכון לאבחנה בהמשך של ממאירויות של המעי הגס והרקטום. הממצאים הוצגו במהלך כנס ה-DDW (Digestive Disease Week).

החוקרים בחנו רק בדיקות קולנוסקופיה שבוצעו ע”י 136 אנדוסקופיסטים מנוסים. שיעורי אבחנת אדנומה (ADR או Adenoma Detection Rate) חושבו כאחוז בדיקות הסקירה שבוצעו במהלך המחקר כולו במהלכן זוהתה לפחות אדנומה אחת או נגע ממאיר במעי הגס והרקטום. התוצאה הייתה אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בתוך שישה חודשים עד עשר שנים לאחר קולנוסקופיה בה לא זוהה תחילה גידול ממאיר.

החוקרים לא כללו במחקר נגעים ממאירים שאובחנו בתוך פחות משישה חודשים מבדיקת הקולנוסקופיה.

במחקר נבחנו גם גורמים מנבאים אפשריים של הסיכון לממאירות, כולל שיעורי אבחנת אדנומות של הרופאים, סוג הבדיקה, וגיל, מין, מוצא, גזע, סיפור משפחתי ומדד Charlson Comorbidity Score.

החוקרים זיהו 314,872 בדיקות קולנוסקופיה ו-712 גידולים ממאירים שאובחנו במרווחי הזמן שבין בדיקות קולנוסקופיה. שיעורי ADR זוהו כגורם מנבא בלתי-תלוי לסיכון לאבחנה עתידית של סרטן מעי גס ורקטום לאחר בדיקת קולנוסקופיה שלילית.

במקרים בהם הבדיקה בוצעה ע”י רופא עם שיעורי ADR נמוכים תועדה שכיחות גבוהה יותר של אבחנת סרטן מעי גס ורקטום בעתיד, בהשוואה לחולים בהם הבדיקה בוצעה ע”י רופאים עם שיעורי אבחנת אדנומה שהיו גבוהים. הסיכון לסרטן עלה באופן ליניארי עם הירידה בשיעורי ADR, ולא זוהה סף ברור מעליו לא חל עוד שיפור נוסף.

כאשר החוקרים סיווגו את שיעורי ADR לרבעונים, הם זיהו גם קשר בין הרבעון ובין הסיכון לתמותה. יחס הסיכון עמד על 2.63 בחולים שעברו את הבדיקה בידי רופא שהיה ברבעון התחתון, בהשוואה לאלו שעברו את הבדיקה בידי רופא ברבעון העליון. מהנתונים עולה עליה של 3% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום במרווחי הזמן שבין בדיקות קולנוסקופיה ועליה של 4% בסיכון לתמותה עבור כל הבדל של 1% בשיעורי ADR.

הקשר ההפוך זוהה בגברים ובנשים, בממאירויות דיסטאליות ופרוקסימאליות, בגידולים שזוהו בשלב מוקדם ובשלב מאוחר במהלך מרווח הזמן בין הבדיקות, בגידולים בשלב מתקדם ובמקרי תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום במרווח הזמן שבין הבדיקות.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה