אלגוריתם מזון חדש לשיפור מינוני אינסולין בזמן ארוחות (מתוך כנס American Diabetes Association)

אלגוריתם חדש המבוסס על התגובה התקינה של הלבלב למזון עשויה לשמש כתחליף לספירת פחמימות לבולוסי אינסולין לפני ארוחות בחולים עם סוכרת מסוג 1. הנתונים בנוגע למגבלות ספירת פחמימות והפוטנציאל של האלגוריתם הניסיוני הוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association.

כיום, נהוג ללמד חולים עם סוכרת מסוג 1 (וחלק מהחולים עם סוכרת מסוג 2) על מתן בולוסי אינסולין רק על-בסיס  מספר הגרמים של פחמימות במזון שעתידים לאכול, ללא התייחסות לתכולת החלבונים או השומן במזון, או להשפעות המשתנות של פחמימות שונות.

עם זאת, ישנן מספר מגבלות מרכזית לספירת פחמימות. פחמימות מהוות את מרכיב התזונה העיקרי המשפיע על תגובת הסוכר בדם. עם זאת, הגירוי להפרשת אינסולין תקינה הוא מולטיפקטוריאלי. בנוסף, התועלת של ההתערבות מוגבלת גם ברמת הדיוק בה יכולים החולים לספור פחמימות ולאחר מכן להתבסס על נתונים אלו להתאמת מינון האינסולין.

החוקרים תיארו את אלגוריתם FII (Food Insulin Index, מדד הנע בין 0-100) בהרצאה נפרדת בכנס. למנה של יוגורט דל-שומן עם 38 גרם של פחמימות מדד FII של 84, בעוד שלתפוח במשקל 58 גרם מדד של 43 נקודות בלבד. הסיבה לכך היא חלבון החלב ביוגורט. באשר לבקר ועוף, בהם אין כלל פחמימות, מדדי FII עומדים על 37 ו-19, בהתאמה. מדד FII אינם מתייחסים רק לפחמימות, אלא גם למוצרי מזון שאחרת היו מתעלמים מהם במסגרת ספירת הפחמימות.

החוקרים סיכמו את הממצאים בסקירה סיסטמית ומטה-אנליזה ומצאו כי אין עדויות הממליצות על ספירת פחמימות כטיפול תזונתי סטנדרטי בחולים עם סוכרת מסוג 1. מבין 294 מאמרים רלבנטיים, רק שישה ענו על הקריטריונים של מחקרים אקראיים ומבוקרים שארכו למעלה משלושה חודשים והשוו בין ספירת פחמימות ובין המלצות תזונתיות אחרות במבוגרים וילדים עם סוכרת מסוג 1. המדגם כלל בסך הכל 563 מבוגרים ו-104 ילדים.

מדובר במספר מוגבל מאוד של מחקרים להקמת בסיס עדויות למרכיב כה אינטגראלי בטיפול בסוכרת מסוג 1, והנתונים מדגישים את הצורך במחקרים נוספים שיביאו לשיפור הטיפול הרפואית

מדדי איכות המחקר עמדו בממוצע על 7.7 מבין13. בסה”כ, ספירת פחמימות הביאה להפחתת HbA1c באופן לא-משמעותי של 0.3 נקודות אחוז, בהשוואה לביקורות או המלצות תזונתיות אחרות. במבוגרים נרשם שיפור של 0.4 נקודות אחוז, הבדל שהיה בעל מובהקות שולית (p=0.048). ירידה לא-משמעותית בשיעורי היפוגליקמיה תועדה עם ספירת פחמימות בחמישה מהמחקרים הללו.

החוקרים כותבים כי יש עדויות מוגבלות הממליצות על ספירת פחמימות כגישת הטיפול הסטנדרטית בחולים עם סוכרת מסוג 1. מחקרים נוספים נדרשים לתמיכה בגישה זו בטיפול השגרתי באוכלוסיית חולים זו.

American Diabetes Association 2013 Scientific Sessions

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה