הפרעת שינה משחקת תפקיד חשוב בהפרעות חרדה (J Neurosci)

 

שינה לא-מספקת מביאה לעליה בפעילות אזורים מסוימים במוח, המעורבים בבקרת רגשות, ואלו הנוטים מטבעם לדאגות-יתר, הם המועדים ביותר להשפעה השלילית של חסך שינה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Neuroscience.

באמצעות בדיקות fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) החוקרים זיהו פעילות מוגברת באמיגדלה וקורטקס האינסולה באנשים בריאים עם חסך שינה. הדפוס שזוהה משקף פעילות עצבית חריגה הנפוצה בחולים עם הפרעות חרדה.

יתרה מזאת, מהמחקר עולה כי נבדקים הנוטים לחששות וחרדים מטבעם ולפיכך נוטים יותר לפתח הפרעת חרדה והם מועדים במיוחד להשפעות של חסר שינה. מהממצאים עולה כי חולים חרדים מטבעם הם אותם חולים הצפויים לסבול יותר מחסך שינה.

מדגם המחקר כלל 18 מתנדבים בריאים עם מגוון רחב של חרדה כללית, אך אף אחד מהם לא ענה על הקריטריונים להפרעת חרדה קלינית. לאחר שנת לילה טובה ושוב לאחר לילה ללא שינה, המשתתפים עברו בדיקות fMRI בזמן שצפו בתמונות שהיו נייטראליות, מטרידות או אלו שהיו בטווח הביניים.

בכדי לעורר חרדה מצופה, החוקרים הציגו בפני המשתתפים שלושה רמזים ויזואליים לפני כל סדרת הדמיות. סימן מינוס גדול בצבע אדום סימן למשתתפים כי הם עתידים לצפות בתמונה מאוד לא-נעימה, דוגמת סצנת מוות. עיגול צהוב סימן הופעת תמונה נייטראלית, דוגמת סל על שולחן, וסימן שאלה בצבע לבן שימש כסמן לתמונה מעורבת, שנועד להשאיר את הנבדקים במתח.

כאשר חסך שינה והמתנה מצופה להופעת תמונות נייטראליות או מטרידות, חלה עליה בפעילות באזורים המוחיים האחראיים לביטוי רגשות (אמיגדלה וקורטקס האינסולה), בעיקר בנבדקים שנטו להפרעות חרדה מלכתחילה.

ממצאי המחקר מדגימים את חשיבות השינה לבריאות הנפשית. כמו כן, הם מדגישים את הקשר ההדוק בין שינה והפרעות פסיכיאטריות ומסייעים בהבנת הקשר הסיבתי באופן ברור יותר.

J Neurosci. 2013;33:10607-10615

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה