ההשפעה של זמני שינה לא-סדירים על ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים (J Epidemiol Community Health)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health עולה כי זמני שינה לא-סדירים במהלך הילדות המוקדמת עשויים לפגוע בהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים ולהשפיע לרעה על המצב הבריאותי במהלך חייהם.

החוקרים מבריטניה מצאו כי זמני שינה לא-סדירים במהלך הילדות המוקדמת מלווים בציונים נמוכים יותר במבחנים קוגניטיביים בגיל שבע שנים, כאשר ההשפעה ניכרת יותר בבנות.

לדברי החוקרים, מספר מחקרים בקנה מידה קטן בחנו את ההשפעה של זמני שינה בילדים קטנים והעלו תוצאות סותרות. במחקר הנוכחי, הם ביקשו לבחון את הקשר בין שעת השינה של 11,178 ילדים קטנים ובין ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל שבע שנים, שלקחו חלק במחקר MCS (Millennium Cohort Study).

מדובר במחקר ארצי של תינוקות שנולדו בבריטניה בתקופה שבין ספטמבר 2000 ועד ינואר 2002. החוקרים ביקשו לקבוע אם שעת השינה של הילדים והעקביות בשעות השינה השפיעו על ההתפתחות האינטלקטואלית של הילדים. כמו כן, הם ביקשו להעריך אם ההשפעות השליליות האפשריות היו מצטברות ו/או אם ישנן תקופות קריטיות יותר מאחרות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות זמני השינה של ילדים מגילאי 9 חודשים ובגילאי 3, 5 ו-7 שנים. במהלך ראיונות מובנים בעת ביקורי בית, הוצגו שאלות בנוגע לנסיבות הסוציו-אקונומיות, מאפיינים דמוגרפיים , שגרה משפחתית, כולל זמני שינה וסביבה פסיכו-סוציאלית. בגיל שבע שנים בוצעו הערכות קוגניטיביות שבחנו קריאה, מתמטיקה ויכולת מרחבית.

החוקרים מצאו כי זמני שינה לא-סדירים היו נפוצים ביותר בגיל שלוש שנים, כאשר כ-20% מהילדים הלכו לישון בשעות שונות. עד גיל שבע שנים, למעלה ממחצית מהילדים הלכו לישון בין השעה 19:30-20:30.

החוקרים מצאו קשר בלתי-תלוי בין זמני שינה לא-סדירים בגיל שלוש שנים ובין ציונים נמוכים יותר בהערכת יכולות קריאה, מתמטיקה ויכולת מרחבית. יתרה מזאת, הם מצאו כי בגיל שבע שנים, העדר זמני שינה קבועים לווה בציונים נמוכים יותר במבחנים קוגניטיביים בבנות, אך לא בבנים.

החוקרים מצאו עוד כי קיימת השפעה מצטברת, כך שבבנות שמעולם לא הלכו לישון בשעה קבועה בגילאי 3, 5 ו-7 שנים, תועדו ציונים נמוכים יותר בהערכת יכולות הקריאה, מתמטיקה ויכולת מרחבית.

הממצאים לפיהם זמני שינה לא-סדירים בגיל שלוש שנים מלווים בציונים נמוכים יותר בכל שלוש התוצאים בבנים ובבנות מרמזים כי גיל שלוש שנים הינה תקופה רגישה במיוחד להתפתחות הקוגניטיבית.

באשר למנגנונים האפשריים, החוקרים מציעים כי אי-סדירות בזמני השינה עשויה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי, בלפחות שתי דרכים: פגיעה בשעון הביולוגי ו/או עקב חסך שינה וההשפעות הנלוות לכך על הפלסטיות של המוח.

J Epidemiol Community Health. Published online July 8, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה