שילוב עישון ושתיית אלכוהול מאיץ הידרדרות קוגניטיבית (Br J Psychiatry)

 

מתוצאות מחקר חדש מלונדון, שפורסמו בכתב העת British Journal of Psychiatry, עולה כי שילוב של עישון ושתיית אלכוהול רבה מביא להאצת ההידרדרות הקוגניטיבית, בהשוואה לכל אחד מאלו בנפרד. החוקרים מצאו כי בנבדקים אלו נרשמה עליה של 36% בקצב ההידרדרות הקוגניטיבית, בהשוואה לאלו ששתו אלכוהול בכמות מתונה ולא נהגו לעשן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים מצאו קשר בין עישון והידרדרות קוגניטיבית ודמנציה. צריכת אלכוהול מתונה בעצמה לוותה בסיכון מופחת לדמנציה, אך לא כך היה עם צריכת אלכוהול בכמות רבה.

עישון וצריכת אלכוהול רבה לעיתים קרובות מופיעות יחדיו, והשילוב של השתיים לווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ומחלות ממאירות במערכת העיכול והנשימה. עם זאת, החוקרים מציינים כי מחקרים מעטים בחנו את ההשפעה המשולבת של עישון וצריכת אלכוהול על הידרדרות קוגניטיבית.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-6,500 מבוגרים (4,635 גברים ו-1,838 נשים) בגילאי 45-69 שנים, במהלך תקופה של עשר שנים. כל המשתתפים לקחו חלק במחקר Whitehall II ועברו שלוש בדיקות קליניות בשנים 1997/99, 2002/04 ו-2007/09. המשתתפים נשאלו אודות הרגלי צריכת אלכוהול ועישון סיגריות. התפקוד הקוגניטיבי נבחן בכל נקודת זמן.

מהמחקר עולה כי בהשוואה לקבוצת ההשוואה של אלו שלא עישנו מעולם וצרכו אלכוהול בכמות מתונה, באלו שנהגו לעשן ושתו אלכוהול בכמות רבה קצב ההידרדרות הקוגניטיבית היה מהיר יותר. יתרה מזאת, החוקרים מדווחים כי ההשפעה המשולבת של עישון וצריכת אלכוהול הייתה גדולה יותר מההשפעה הפרטנית של כל אחד מהרגלים אלו בנפרד.

לאחר תקנון לגיל, מין, השכלה ומחלות כרוניות, ההידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי במהלך עשר שנים בקבוצת ההשוואה עמד על 0.42-. לשם השוואה, ההידרדרות באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה ונהגו לעשן עמדה על 0.57-, כלומר קצב הידרדרות מהיר ב-36%.

מהממצאים עולה כי צריכת אלכוהול ועישון סיגריות אינם מבטלים זה את זה ואין מקום להגדלת צריכת אלכוהול מתוך אמונה כי כך ניתן יהיה להגן מפני הידרדרות קוגניטיבית.

ההמלצה הנוכחית היא שמעשנים יפסיקו או יפחיתו בהיקף העישון וכן להימנע מצריכת אלכוהול בכמות רבה. מהמחקר עולה עוד כי יש להמליץ כנגד שילוב שני ההרגלים הלא-בריאים הללו, כאשר ידוע כי שמירה על אורח חיים בריא במהלך החיים עשויה למנוע הידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הדגימו עליה של 35% בקצב ההידרדרות הקוגניטיבית בנבדקים שדיווחו על עישון סיגריות ושתיית אלכוהול מעבר לסף המומלץ (14 יחידות לשבוע בנשים, 21 יחידות לשבוע בגברים). כאשר הם בחנו נבדקים ששתו אלכוהול בכמות רבה ועישנו, הם מצאו כי עם כל עשר שנים שחלפו, המוח שלהם הזדקן ב-12 שנים.

Br J Psychiatry. Published online July 11, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה