הערכת שכיחות תופעות לוואי של טיפול תרופתי בחסמי ביתא (Int J Cardiol)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה עולה כי מרבית תופעות הלוואי של טיפול בחסמי ביתא במחקרים אקראיים ומבוקרים של חולי אי-ספיקת לב לא היו נפוצות יותר משמעותית עם הטיפול בתרופות אלו, בהשוואה לפלסבו.

החוקרים מדווחים כי מרבית תופעות הלוואי עם חסמי ביתא בחולי אי-ספיקת לב לא נבעו מהטיפול התרופתי עצמו אלא מהמחלה עצמה, או מתופעת Nocebo Phenomenon. למרות זאת, החוקרים מצאו כי רופאים במרבית המרכזים מחויבים להזהיר את מטופליהם הסובלים מאי-ספיקת לב מפני תופעות הלוואי האפשריות. עובדה זו עשויה להשפיע לרעה על הטיפול בחולים, מאחר שחלקם יפסיקו בשלב מאוחר יותר את הטיפול בחסמי ביתא, מתוך מחשבה כי מדובר בתופעות הנובעות

מהטיפול התרופתי, גם אם לא כך הדבר.

הסקירה כללה 13 מחקרים אקראיים להערכת הטיפול בחסמי-ביתא בחולי אי-ספיקת לב, עם תופעות לוואי שיוחסו לטיפול בתרופות. הם כללו שישה מחקרים עם Carvedilol ועד שני מחקרים עם Bucindolol, Metoprolol, Bisporolol ו-Nebivolol.

מבין 33 הסימנים והתסמינים המוכרים כתופעת לוואי של הטיפול בלפחות אחד מ-13 מחקרים, רק חמישה היו נפוצים יותר משמעותית עם טיפול בחסמי ביתא בהשוואה לפלסבו. ביתר 28 מבין 33 תופעות הלוואי, לא הייתה עדות לכך שהטיפול התרופתי הוביל לשכיחות גבוהה יותר של תופעות אלו.

לכל תרופה, תופעות הלוואי שצוינו בתווית לטיפול כללו כל תופעה שדווחה אי-פעם ע”י אחד המטופלים בתרופה. בתחילה מדובר ברשימה קצרה, שאט-אט הולכת ומתארכת, מאחר שאין אפשרות להסיר תופעות המופיעות ברשימה זו.

החוקרים מסבירים כי במידה ומתחילים טיפול בתרופה חדשה ומסבירים לחולה כי זו עשויה לגרום לעייפות, בפרט אם המחלה ממנה סובל מלווה בעייפות בעצמה, אזי הוא ישוב בתלונות על עייפות ומדובר בסיבה טובה מאוד להפסקת הטיפול בתרופה. הם מדגישים כי אין תחליף לטיפול בחסמי ביתא בחולי אי-ספיקת לב, וללא הטיפול התרופתי החולים מתים מוקדם יותר.

תופעות הלוואי עם שכיחות דומה בקבוצת הפלסבו ובקבוצת הטיפול בחסמי ביתא כללו עייפות, אימפוטנציה, עליה במשקל, כאבי ראש, תת לחץ דם אורתוסטטי, סינקופה ותת לחץ דם.

חמש תופעות הלוואי שהיו נפוצות יותר משמעותית תחת טיפול בחסמי ביתא, בהשוואה לפלסבו, ב-13 המחקרים כללו היפרגליקמיה, שלשולים, סחרחורות, קלאודיקציה וברדיקרדיה. אך גם עם חמש תופעות לוואי אלו, בחולים רבים לא התרופה היא הגורם לתלונות. מבין 100 חולים שפיתחו סחרחורות תחת טיפול בחסמי ביתא, לדוגמא, 81 יפתחו את התופעות עם פלסבו. החוקרים מדווחים כי 70-80% מהמקרים של סחרחורות, שלשולים והיפרגליקמיה לא נובעים מהטיפול בחסמי ביתא עצמו.

רק ברדיקרדיה (33 מקרים לכל 100 מטופלים בחסמי ביתא) וצליעה לסירוגין (41 מקרים ל-100 מטופלים) זוהו כתופעות לוואי שהיו נפוצות יותר תחת טיפול בחסמי ביתא.

חמש תופעות הלוואי שהיו פחות נפוצות משמעותית עם טיפול בחסמי ביתא בהשוואה לפלסבו כללו טכיקרדיה, דפיקות לב, דיכאון, נדודי שינה, אי-ספיקת לב וכאבי חזה (p<0.01 בכל מקרה).

רופאים יכולים להסביר לחולים כי לפי מחקרים בנושא, 19% מהחולים תחת טיפול בחסמי ביתא צפויים לפתח סחרחורות לעומת 15.3% מאלו שלא נוטלים את הטיפול התרופתי או כי 16.1% מהמטופלים בחסמי ביתא ו-13.4% מהמטופלים בפלסבו יפתחו היפרגליקמיה.

גם אם רופאים אינם יכולים לשנות את רשימת תופעות הלוואי אותה מחויבים להסביר לחולים, ניתן להסביר אילו תופעות לוואי אינן נפוצות יותר בהשוואה לפלסבו לפי מחקרים בנושא. לגילוי נאות מלא, הרופא יכול להסביר כי אכן קיים סיכוי לתופעת לוואי, אך להדגיש כי צפויה תגובה הרבה יותר טובה עם הטיפול התרופתי.

Int J Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה