סרטנים שניוניים שכיחים יותר אצל מטופלים עם היסטוריה של סרטן במעי הגס, כשלמיקום הגידול הראשוני השפעה על הסיכון (Cancer)


מטופלים שסבלו בעבר מסרטן המעי הגס (CRC) עשויים להיות מאובחנים בשנית עם סרטן אחר יותר מאשר מטופלים ללא היסטוריה של מחלה כזו, כך עולה ממחקר חדש. החוקרים מצאו , בהתבסס על מאגרי מידע, כי סרטנים במעי הדק, בריאות, בכליות, בשלפוחית השתן וברירית הרחם היו כולם שכיחים יותר במטופלים עם היסטוריה של סרטן המעי הגס.


החוקרים בחנו 12 מאגרי מידע מחקריים הקשורים לסרטן שכללו אפידימיולוגיה, מעקב ותוצאות סופיות, כדי למצוא מטופלים שאובחנו עם CRC ראשוני בין 1992 לבין 2009. בקרב כ-170,000 מטופלים, יחסי ההיארעות המתוקננים (SIRs) והרווחי בר סמך (CIs) חושבו בהשוואה להיארעות של מחלת הסרטן בהמשך במטופלים הללו שעברו CRC לעומת ההיארעות של סרטן באוכלוסיה הכללית. ה- SIRs חושבו עבור סרטנים במיקומים שונים בתוך ומחוץ למערכת העיכול בניתוח מרובד של אתר משנה בו הופיע הסרטן השניוני , ביחס לאינדקס הסיכון ל-CRC.

החוקרים מצאו כי שיעורי ההיארעות של סרטן היו גבוהים הרבה יותר במטופלים עם היסטוריה של CRC מאשר באוכלוסיה הכללית (SIR של 1.15, עם ; 95% CI, 1.13-1.16) במטופלים עם אינדקס CRC בין המעי הרוחבי  transverse colon)) לבין המעי היורד (descending colon) נרשם הסיכון הגדול ביותר  (SIR, 1.29-1.33 ) לסרטן נוסף ובאופן ספציפי לסרטן חוזר במעי הגס (SIR, 2.53-3.35). ההיארעות של סרטן במעי הדק עלתה באופן מובהק ללא קשר למיקומו של הסרטן במעי הגס (index CRC subsite) עם SIR של 4.31, (ו-95% CI, 3.70-4.77), וההיארעות של סרטן ברירית הרחם עלתה באלה שסבלו מ-CRC אינדקס במעי הפרוקסימלי (SIR, 1.37-1.79) .  היסטוריה של סרטן במעי הגס היתה קשורה לעליה בסיכון לסרטן בכליות ובריאות.

החוקרים מסכמים כי הסיכון לסרטן שניוני לאחר סרטן במעי הגס נוכח ומושפע גם ממיקומו האנטומי של הסרטן הראשוני, והיה גבוה במיוחד עבור מטופלים שבהם הגידול הסרטני הראשון היה במעי הרוחבי ובמעי היורד. החוקרים מוסיפים כי המנגנון מאחורי גילוי זה נותר לא ידוע. הם מציינים כי לטיפול עצמו בסרטן הראשוני (למשל, הטיפול בהקרנות או כימותרפיה) עשוי להיות קשר מסוים לחזרה של הסרטן באתרים סמוכים בגוף, והם משערים כי מחלת הסרטן השניונית מתגלה מוקדם ויותר באוכלוסיה זו מאחר שנערכות בה בדיקות קבועות ותכיפות יותר, וכן כי גם לגנטיקה ולאורח החיים של המטופלים השפעה על החזרה של מחלת הסרטן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה