הגודל כן קובע! מחקר בבילינסון קבע מדד למניעת בדיקות מיותרות ביילודים

מחקר בראשותה של פרופ’ נחמה לינדר, מנהלת מחלקת יילודים בבית חולים לנשים בבילינסון, בדק האם יש קשר בין גודל היילוד ומבנה גופו לבין סיבוכים רפואיים של היילוד סמוך ללידה.

על פי המקובל בארץ ובעולם  נהוג לבצע בדיקות ליילודים בעלי משקל גבוה מיד לאחר הלידה . הבדיקות המבוצעות הן מדידת רמת הסוכר בדם  מספר פעמים ב 24 שעות הראשונות לחיים על מנת למנוע  רמת סוכר נמוכה בדם (היפוגליקמיה) מדידת רמת סידן בדם  על מנת למנוע רמת סידן נמוכה בדם (היפוקלצמיה) ובדיקת המטוקריט הבודקת צמיגות מוגברת של הדם (פוליציטמיה). 

לפיכך, מטרת המחקר הייתה למצוא את קבוצת יילודים בעלי המשקל הגבוה שלגביהם ניתן להפחית או לא לבצע כלל בדיקות. הפחתת הבדיקות מונעת דקירות מיותרות ליילודים, כך נמנעות כל תופעות הלוואי מהדקירה ובעיקר מניעת כאב מיותר.

המחקר כלל תינוקות יחידים שנולדו במשך 11 שנים בבית חולים בילינסון אשר השלימו היריון בן           37-42 שבועות ונולדו במשקל 4 קילו או יותר לאימא שלא חלתה בסוכרת היריון.

התינוקות נבדקו סמוך לזמן לידתם על פי הקריטריונים הבאים: גובה, משקל, ו- BMI. תינוק  אשר נמצא שמן וגבוה מוגדר כתינוק סימטרי, לעומת תינוק שנמצא שמן ונמוך שמוגדר כתינוק

א- סימטרי.

ממצאי המחקר הראה ששכיחות הסיבוכים ( היפוגליקמיה היפוקלצמיה ופוליציטמיה ) בילוד סימטרי  שמן וגבוה, אינם שונים מאלה של האוכלוסייה הכללית  לעומת זאת יילוד א- סימטרי, שמן ונמוך יראה יותר רמות סוכר נמוכות (היפוגליקמיה).

פרופ’ נחמה לינדר: “בזכות המחקר, נוכל לדעת אילו ילודים עלולים לפתח סיבוכים לאחר הלידה וכך נוכל למנוע מילודים רבים בדיקות מיותרות וכאב”.

נמסר על לשכת הדוברת 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה