מרבית המטופלים שלא היו סבילים לטיפול בסטטינים הצליחו לחזור לטיפול יומי או לא רציף (American Heart Journal)

כולסטרול עורק

טיפול לא רציף (יום כן – יום לא) או נסיון לקורס טיפולי נוסף בסטטינים במטופלים שלא היו סבילים קודם לכן לטיפול עשוי להיות נסבל ואפקטיבי, כך מדווחים חוקרים ב- American Heart Journal .

החוקרים מציינים ברקע כי טיפול בסטטינים הוכח כאפקטיבי להיפרליפידמיה. עם זאת, מספר משמעותי של מטופלים אינם יכולים לסבול את הטיפול. בעבודה זו בוצעה סקירה של אסטרטגיות טיפוליות עבור מטופלים שלא היו סבילים לטיפול קודם בסטטינים עם התמקדות על הגישה של מתן מינונים לא רציפים.

החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית של תיקים רפואיים של 1,605 מטופלים שהופנו למכון הרפואי של קרדיולוגיה מניעתית של קליבלנד בשל אי סבילות לסטטינים בין ינואר 1995 למרץ 2010, ואשר היו במעקב לפחות 6 חודשים.

החוקרים ביצעו ניתוח סטטיסטי של השינוי בפרופיל הליפידים, השגת יעד ה-LDL כולסטרול, ושיעור הסבילות לסטטינים .

נמצא שמרבית (72.5%) המטופלים אם אי סבילות קודמת לסטטינים היו סבילים לטיפול נוסף של סטטינים עבור תקופה חציונית של 31 חודשים. מטופלים שקיבלו טיפול לא רציף של סטטינים (149 מטופלים) השיגו ירידה נמוכה יותר  ( P < .001 ) של רמות LDL כולסטרול בהשוואה למטופלים שקיבלו מינון יומי רציף : ירידה של   21.3% (+ 4% )לעומת 27.7% (+1.4% ).

עם זאת, בהשוואה לקבוצה שלא המשיכה טיפול בסטטינים (442 מטופלים), קבוצת המטופלים שלא ברציפות השיגו ירידה מובהקת ( P < .001 ) גדולה יותר של LDL כולסטרול (כאמור  21.3% (+ 4% )לעומת 8.3% (+2.2%) , וגם שיעור מובהק גבוה יותר של השגת יעדי ה-LDL-C ע”פ ATP- III : שיעור של 61% לעומת 44% , p<0.05). 

כמו כן הייתה מגמה (P = .08) בירידה בתמותה מכל סיבה לאורך 8 שנות מעקב עבור מטופלים שהמשיכו טיפול יומי או לא רציף של סטטינים בהשוואה לקבוצה שהפסיקה טיפול.

מסקנת החוקרים היא שמרבית המטופלים עם אי סבילות בעבר לסטטינים יכולים לחזור לנסיון טיפולי עוקב. אסטרטגיה של טיפול לא רציף עשויה להיות אפקטיבית בהשגת היעדים התראופוטיים בחלק מהמטופלים ולאפשר הפחתה של רמות LDL-C והשגת יעדי הטיפול.  

AHJ,  Available online 5 August 2013

הערת המערכת:  המסר ברור, שווה להתעקש ולא לוותר על אף תופעות הלוואי. לפני מס’ שנים קיימנו פאנל מומחים בהשתתפות פרופ’ יוסי רוזנמן (מנהל מכון הלב בבי”ח וולפסון ויו”ר האיגוד הקרדיולוגי, ופרופ’ רן אורן, מנהל המכון הגסטרואינטנסיאלי בהדסה) שעסק בדיוק בסוגייה זו של התמודדות עם תופעות הלוואי של הסטטינים. בקישור זה ניתן לצפות בפאנל. כדאי לציין משפט חשוב של פרופ’ רוזנמן מאותו דיון : “תופעת הלוואי הקשה ביותר של סטטינים היא הפסקת הטיפול..”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה