האם הטענה כי בנשים שכיחות דיכאון גבוהה יותר היא מיתוס בלבד? (JAMA Psychiatry)

במשך שנים סברו רבים כי בנשים שכיחות הרבה יותר גבוהה של דיכאון, בהשוואה לגברים, אך כאשר לוקחים בחשבון תסמינים אלטרנטיביים ומסורתיים של דיכאון, הבדלים אלו בין המינים נעלמים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. ההבדלים בין המינים נעוצים ברעיון כי מבנה הדיכאון דומה בגברים ובנשים ומכוונים לבחינת הבדלים בין המינים במאפיינים נלווים, כולל תסמינים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם הבדלים בין המינים בשיעורי דיכאון נעלמים כאשר לוקחים בחשבון תסמינים אחרים, מעבר לתסמינים הקלאסיים של דיכאון. הם התבססו על נתונים מ-NCS-R (National Comorbidity Survey Replication), סקר ארצי מייצג להערכת ההיארעות וההימצאות של הפרעות פסיכיאטריות במבוגרים דוברי-אנגלית בארצות הברית.

הסקר כלל 3,310 נשים ו-2,382 גברים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 45.2 שנים, 73.4% היו נשים לבנות, לא-היספאניות, ול-51.6% הייתה רמת השכלה מסוימת מעבר להשכלה תיכונית. ההכנסה הממוצעת למשק הבית עמדה על קרוב ל-60,000 דולרים, כאשר ההכנסה הממוצעת בגברים עמדה על 63,365 דולרים, ובנשים, עמדה על 49,327 דולרים.

החוקרים פיתחו שני מדדים. הראשון, מדד MSS (Male Symptom Scale), כלל תסמינים אלטרנטיביים לדיכאון בגברים, כולל אי-שקט, התקפי כעס/אגרסיביות, הפרעות שינה, שימוש לרעה באלכוהול או סמים, התנהגות של נטילת סיכונים, היפראקטיביות, מתח ואובדן עניין בפעילויות מהנות.

המדד השני, GIDS (Gender Inclusive Depression Scale), כלל את כל תסמיני MSS, עם שבעה תסמינים מסורתיים נוספים של דיכאון, כולל מצב רוח עצוב/דיכאון, אובדן חיוניות, עייפות, אמביוולנטיות, חרדה/תחושת אי-נוחות ותחושת פתטיות.

על-פי מדד MSS שכלל תסמינים אלטרנטיביים, החוקרים מצאו שכיחות גבוהה יותר של דיכאון בגברים (26.3%), בהשוואה לנשים (21.9%, p=0.007). כמו כן, הם מצאו כי בגברים דווח על שיעור גבוה יותר משמעותית של התקפי כעס/אגרסיביות, שימוש לרעה בחומרים אסורים והתנהגות של נטילת סיכונים, בהשוואה לנשים.

בנשים, מצד שני, תועדו שיעורים גבוהים יותר משמעותית של דחק, אי-שקט, הפרעות שינה ואובדן עניין בנושאים שלרוב הסבו הנאה, דוגמת עבודה, תחביבים ומערכות יחסים.

לא זוהו הבדלים בין המינים בשכיחות דיכאון, כפי שנקבע לפי מדד GIDS, שכלל תסמינים אלטרנטיביים ומסורתיים של דיכאון. לפי מדד זה, 30.6% מהגברים ו-33.3% מהנשים ענו על הקריטריונים של דיכאון.

במונחים של חומרת דיכאון, החוקרים מצאו כי 63.2% מהגברים ו-62.0% מהנשים היו בקטגוריה קלה, כלומר, עם 1-4 תסמינים; 28.3% מהגברים ו-28.9% מהנשים היו בקטגוריה בינונית, עם 5-9 תסמינים; ו-8.5% מהגברים ו-9.1% מהנשים היו בקטגוריה של דיכאון חמור, עם 10-15 תסמינים. לא זוהו הבדלים משמעותיים בין המינים בכל דרגת חומרה.

מתוצאות אלו עולה כי התבססות על תסמינים מסורתיים בלבד של דיכאון בגברים עשויה להוביל לתת-אבחנה של דיכאון בגברים וכי על רופאים לקחת בחשבון רמזים אחרים בהערכת דיכאון בגברים.

JAMA Psychiatry. Published online August 28, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה