התועלת של התערבות פסיכו-סוציאלית בחולי סרטן תחת טיפולי הקרנות (Health and Quality of Life Outcomes)

בכתב העת Health and Quality of Life Outcomes מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות פסיכו-סוציאלית הינה גישה משתלמת מבחינת עלות-תועלת, העשויה להביא לשיפור מצב הרוח ואיכות החיים של החולים, הן במהלך והן לאחר טיפול קרינתי.

לדברי החוקרים, חולי סרטן רבים סובלים מדיכאון וחרדה, עם ירידה נלווית באיכות החיים במהלך טיפול קרינת. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את התועלת של התערבויות פסיכו-סוציאליות בחולי סרטן תחת טיפול קרינתי.

מדגם המחקר כלל 178 חולי סרטן שנתנו הסכמתם להשתתף במחקר, וחולקו באקראי לקבוצת התערבות (89 חולים) או קבוצת ביקורת (89 חולים). בקבוצת ההתערבות ניתן טיפול פסיכו-סוציאלי במהלך טיפולי הקרנות, בעוד שבקבוצת הביקורת נערכו טיפולי קרינה בלבד.

מהתוצאות עולה כי בחולים שחולקו באקראי לקבוצת ההתערבות נרשם שיפור משמעותי בתסמיני דיכאון וחרדה וכן באיכות החיים הבריאותית (כלומר מצב רפואי כולל טוב יותר ותפקוד גופני ונפשי טובים יותר עם פחות נדודי שינה), בהשוואה לביקורות. בניתוח לפי תתי-קבוצות, בקרב נשים, באלו שטופלו בהקרנות במינון גבוה, ובאלו שקיבלו טיפול אדג’וונטי תתכן תועלת רבה יותר להתערבות פסיכו-סוציאלית.

החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה (79.8% לאחר שנתיים בקבוצת ההתערבות לעומת 76.4% בקבוצת הביקורת, p=0.527), ובשיעורי ההישרדות הכוללים (83.1% לעומת 84.3%, p=0.925).

החוקרים מסכמים וכותבים כי התערבות פסיכו-סוציאלית עשויה להביא לשיפור מצב הרוח ואיכות החיים של חולי סרטן בזמן טיפולי הקרנות ולאחריהם, אם כי אינה מפחיתה את הסיכון להישנות הממאירות או את שיעורי התמותה.

Health and Quality of Life Outcomes. 2013;11(121) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה