בדיקות גנטיות עשויות להביא לשיפור בדיקות סקירה לסרטן מעי גס (Cancer Prev Res)

במאמר חדש שפורסם במהדורת ספטמבר של כתב העת Cancer Prevention Research מדווחים חוקרים כי בדיקות גנטיות רגישות לזיהוי מוטאציות המביאות להתפתחות סרטן מעי גס עשויות לסייע באבחנה מוקדמת של המחלה, באמצעים לא-פולשניים.

לדברי החוקרים, גישה זו מזהה מוטאציות בשני גנים המעורבים בהתפתחות סרטן מעי ס, למרות נוכחות דנ”א תקין בכמות גדולה. גישה המבוססת על שתי טכניקות ידועות זיהתה מוטאציות קרצינוגניות בדגימות רקמה ממארת וגם באדנומות ובנגעים משוננים.

גישה זו מאפשרת לזהות וריאנט גנטי יחיד, ספציפי לסרטן, השוכן בין רקמת דנ”א תקינה.

לדברי החוקרים, מאחר שמטופלים רבים נרתעים מבדיקת קולנוסקופיה, בדיקות סקירה לא-פולשניות לסרטן מעי גס זוכות לעניין רב, כולל בדיקות גנטיות ובדיקות דוגמת הדמיה בתהודה מגנטית. מוקדם יותר השנה, חוקרים דיווחו כי בדיקות גנטיות היו טובות בזיהוי ממאירות של המעי הגס והרקטום, אף פחות יעילות לזיהוי אדנומות.

ייתכן וניתן להתגבר על כך באמצעות הגישה החדשה, עם אפשרות לאבחנה מוקדמת של נגעים מקדימים למחלה זו. תאי גידול משתחררים לצואה אך משטח הפנים של נגעים קדם-ממאירים וממאירויות מוקדמות של המעי הגס. עם זאת, זיהוי מוטאציות גנטיות המביאות להתפתחות מחלות ממאירות מבין רקמת DNA תקינה בצואה של חולים דומה למציאת מחט בערמת שחת.

בכדי להתגבר על בעיה זו, החוקרים התבססו על בדיקות PCR להגברת DNA מ-80 נבדקים 17 עם ממאירות של המעי הגס והרקטום, 50 עם אדונומות, שמונה עם נגעים משוננים וחמישה עם רירית תקינה. הרעיון היה ראשית להשתמש בחסמי LNA (Locked Nucleic Acid), הקושרים דנ”א ללא מוטאציות.

החוקרים התבססו על השיטה להערכת אזור צבר מוטאציות בגן APC (Adenomatous Polyposis Coli), הכולל כ-1,000 זוגות בסיסי דנ”א הכוללים מספר אתרים נפוצים למוטאציות הקשורות בסרטן מעי גס. מוטאציות בגן מופיעות ב-60% מהחולים עם ממאירות של המעי הגס.

לאחר חסימת הדנ”א התקין בדגימות, החוקרים התבססו על שיטה בשם High Resolution Melting להגברת היכולת לזהות דנ”א מוטנטי. הם הצליחו לזהות שינויים בגן APC ב-41 מבין 80 דגימות, כולל מספר מוטאציות שלא היו מוכרות קודם לכן. מנגד, ריצוף ישיר זיהה מוטאציות רק ב-28 דגימות.

הגישה הדו-שלבית זיהתה תשע מוטאציות בדגימות קרצינומה, 25 בדגימות אדנומות וחמש בנגעים משוננים, בהשוואה ל-5, 21 ו-2, בהתאמה, שזוהו עם ריצוף ישיר. לא זוהו מוטאציות בדגימות תקינות.

החוקרים בחנו 22 דגימות צואה מאנשים עם וריאציות בגן APC בדגימות המעי הגס ותשע דגימות צואה מביקורות ללא וריאציות בגן APC. הם זיהו מוטאציות בגן APC ב-21 מבין 22 דגימות חיוביות למוטאציות, אך באף אחת מהדגימות התקינות.

נגעים קדם-ממאירים במעי הגס, הנושאים את השינויים הגנטיים הללו מופרשים בדגימות צואה, אך ניתן לזהות תאים אלו בדם רק לאחר התקדמות הממאירות, ולכן הצואה עדיפה על הדם במידה ומעוניינים לזהות את הממאירויות בשלב מוקדם מאוד.

באמצעות הטכניקה הנ”ל, ניתן לזהות את השלבים המוקדמים מאוד של סרטן מעי גס ואף נגעים קדם-ממאירים, בדגימות צואה. באופן זה, ניתן למנוע התפתחות מחלות ממאירות במקרים רבים. עם זאת, החוקרים מזהירים כי יש לערוך מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר.

Cancer Prev Res 2013; 6(9): 898-907

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בנשים תחת טיפול הורמונאלי חליפי, כאשר טיפול ב-Tibolone לווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלה הממארת.  עם זאת, היקף העלייה בסיכון הוא קטן וככל הנראה חסר חשיבות קלינית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים דיווחו כי טיפול […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

  • האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    האם טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib משפר הישרדות בחולי מלנומה? (N Engl J Med)

    בחולים עם מלנומה בשלב III לאחר התערבות ניתוחית, טיפול משלים במשלב Dabrafenib עם Trametinib הפחית את הסיכון לתמותה בהיקף של 20% לעומת פלסבו, אם כי התועלת ההישרדות הכוללת לא הייתה מובהקת סטטיסטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. בחולים עם מוטציית BRAF V600E הטיפול המשולב הפחית את הסיכון […]

  • אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בחולים עם אורטיקריה תועדה עליה של 49% בסיכון להתפתחות מחלה ממארת בשנה הראשונה לאחר האבחנה, עם ירידה בסיכון ל-6% בשנים הבאות. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרים בדנמרק ובחן את היארעות הסיכון לממאירות בקרב חולים עם אורטיקריה בהשוואה לסיכון לממאירות […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה