מדד חדש מנבא נסיגה של סוכרת לאחר ניתוח בריאטרי (Lancet Diab Endocrinol)

חוקרים מפנסילבניה פיתחו כלי חדש, הכולל ארבעה משתנים קליניים קדם-ניתוחיים, העשויים לסייע בזיהוי סיכויי הנסיגה של סוכרת מסוג 2 לאחר ניתוח מסוג RYGB (Roux-en-Y Gastric Bypass). החוקרים פיתחו את האלגוריתם, המוכר בשם DiaRem Score, על-בסיס מחקר רטרוספקטיבי שכלל 690 חולים שעברו ניתוח מעקף קיבה. הם אישרו את התוצאות בשני מדגמים נוספים ופרסמו את הממצאים בכתב העת Lancet Diabetes and Endocrinology.

טווח מדדי DiaRem נע בין 0-22, כאשר מדדים נמוכים יותר מנבאים שיעורי הפוגה גבוהים יותר ומדדים גבוהים יותר מנבאים שיעורי הפוגה נמוכים יותר.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 690 חולים שעברו ניתוח מעקף קיבה, בתקופה שבין 1 בינואר, 2004, ועד 15 בפברואר, 2011, עם רשומות רפואיות אלקטרוניות זמינות. מבין אלו, 436 משתתפים זכו לנסיגה מלאה או חלקית של הסוכרת (63%).

במהלך המחקר נבחנו 259 משתנים קליניים, כולל 51 מחלות רקע, 93 תרופות, 78 בדיקות מעבדה, 19 מדדי סקרים ו-18 גורמים אחרים, דוגמת גיל, מין, עישון או צריכת אלכוהול. באמצעות מודלים סטטיסטיים שונים, החוקרים ניסו לזהות גורמים המנבאים הפוגה מוקדמת (שהופיעה בתוך חודשיים לאחר הניתוח) ומאוחרת (שהופיעה לאחר למעלה מחודשיים מהניתוח).

ארבעה משתנים קליניים נכללו במודל הסופי: טיפול באינסולין, גיל, ריכוז HbA1c וסוג התרופות לסוכרת שניתנו לחולים. מדד מסת הגוף לא זוהה כגורם מנבא משמעותי להפוגה ולאן לא נכלל באלגוריתם.

88% מהמשתתפים עם מדד DiaRem של 0-2 זכו להפוגה מוקדמת, כך גם 64% מאלו עם מדד 3-7, 23% מאלו עם מדד של 8-12, 11% מאלו עם מדד של 13-17 ורק 2% מהחולים עם מדד של 18-22.

שיעור החולים שנכנסו להפוגה במדגמים לאישור הממצאים היה הגבוה ביותר בקרב החולים עם המדדים הנמוכים ביותר לפי DiaRem , ולהיפך.

המשקל הגדול ביותר שניתן למדד היה שימוש באינסולין לפני הניתוח; החוקרים מעריכים כי 42.4% מהחולים שלא טופלו באינסולין זכו להפוגה, בהשוואה ל-4.4% מהחולים שטופלו באינסולין. לאחר 5 שנים, 77.7% מהחולים שלא טופלו באינסולין זכו להפוגה מלאה, זאת בהשוואה ל-15.4% מהחולים שטופלו באינסולין.

עוד עלה מהנתונים כי קיימת קורלציה בין הפוגה מוקדמת ומאוחרת ובין גיל צעיר יותר, ריכוז HbA1c נמוך וריכוז גבוה יותר של אינסולין בדם. טיפול בתרופות המעלות את הרגישות לאינסולין (אך לא מטפורמין) וסולפוניל-אוריאה לווה בסיכויים נמוכים יותר להפוגה. אובדן עודף משקל גוף לאחר הניתוח לווה בהפוגה מאוחרת.

החוקרים מציינים כי מדד DiaRem אינו תקף לניתוח שרוול קיבה (Sleeve Gastrectomy), אך מתכננים לפתח כלי נוסף לשימוש במצבים אלו בעתיד.

לדברי החוקרים, הכלי שפיתחו מספק לרופאים ולחולים כלי לקבוע עוד לפני הניתוח מהם הסיכויים שהניתוח יביא לנסיגה בסוכרת. עם זאת, שני מומחים בתחום מדגישים כי אין לפרש בשוגג את ממצאי המחקר כאילו רק חולים הצפויים לנסיגה של הסוכרת צריכים לעבור ניתוח זה.

Lancet Diab Endocrinol. Published online September 13, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה