המלצה להשקיע יותר משאבים בבדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום ופחות בבדיקות לסרטן שד וערמונית (מתוך כנס ה- European Cancer Congress)

העדויות בנוגע לבדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום הן הרבה יותר משמעותיות וברורות, בהשוואה לעדויות בנוגע לבדיקות סקירה לסרטן שד או ערמונית, ולכן בהרצאה שנערכה במסגרת כנס ה-European Cancer Congress, ממליצים חוקרים להשקיע משאבים בבדיקות סקירה ארציות לזיהוי סרטן מעי גס ורקטום.

לדברי החוקרים, בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום הפחיתו את שיעורי התמותה עקב המחלה. העדויות בנושא הן מאוד ברורות. הם הציגו נתונים מסקר אירופאי גדול, שנערך בין השנים 1998-2010, ומצא כי הירידה הגדולה ביותר בשיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום תועדה במדינות עם השיעור הגדול ביותר של תושבים שעברו בדיקות סקירה (בין אם באמצעות בדיקות צואה לדם סמוי או סיגמואידוסקופיה או קולנוסקופיה). בדיקת הסקירה אינה חשובה לדבריהם, חשוב לערוך בדיקה כלשהי.

קיים קשר ברור בין מחקרים אקראיים ומבוקרים, נתונים ממאגרי נתונים אודות מחלות ממאירות, וירידה בשיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום עם הזמן. מנגד, אין רצף כה הגיוני בין מחקרים אקראיים ומחקרי אוכלוסיה לבדיקות סקירה לסרטן שד. באשר לסרטן ערמונית, קיימת מחלוקת רבה יותר, כאשר בהרצאה אחרת שנערכה במהלך הכנס קבעו מומחים כי בדיקות הסקירה המבוססות על רמות PSA גורמות יותר נזק מתועלת.

החוקרים הציגו תוצאות בדיקות סקירה לסרטן מעי גס ורקטום בסקר SHAPE (Survey of Health Ageing and Retirement in Europe), שכלל 11 מדינות אירופאיות בין השנים 1989-2010. החוקרים התבססו על נתונים מארגון הבריאות העולמי בנוגע לסיבות תמותה, לחישוב השינויים בתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום במדינות השונות, וקשרו זאת עם אימוץ בדיקות סקירה במבוגרים מעל גיל חמישים.

ב-11 המדינות האירופאיות שנכללו בסקר נרשמה ירידה בשיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום בהיקף של 73% בגברים ו-82% בנשים. במרבית המדינות נרשמה במהלך תקופת המחקר ירידה בשיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום, אך לא בכולן, כאשר יוון זוהתה כחריגה בולטת.

החוקרים הסבירו כי הם זיהו בבירור כי ככל ששיעור בדיקות הסקירה היה גבוה יותר, כך הירידה בשיעורי התמותה הייתה גדולה יותר. ביוון, רק 8% מהגברים עברו אנדוסקופיה, כאשר שיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס עלו ב-30% בגברים במהלך תקופת המחקר וירדו ב-2% בלבד בנשים. מנגד, באוסטריה, 61% מהמשיבים עברו בדיקות דם סמוי בצואה וב-35% מהגברים נערכה בדיקה אנדוסקופיה. שיעורי התמותה במדינה זו ירדו ב-39% בגברים וב-47% בנשים במהלך תקופת המחקר.

מהסקר עולה כי קיימים הבדלים מג’וריים בבדיקות הסקירה במדינות שונות ברחבי אירופה. הרושם בשלב זה הוא כי לא ניתן להתעלם מהעובדה כי יש להשקיע חלק מהמשאבים המיועדים לבדיקות סקירה לסרטן ערמונית ושד לטובת אבחנה מקודמת של סרטן מעי גס ורקטום. המומחים קוראים להפעיל לחץ על שירותי הבריאות הארציים להגביר את המאמצים לערוך תוכניות סקירה מאורגנות.

European Cancer Congress 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה