היעילות הכלכלית של ניתוחים בריאטריים במטופלים ללא אבחנה של השמנת יתר חולנית פחות אטרקטיבית בהשוואה למטופלים עם השמנת יתר חולנית (PLOS ONE )

מחקר חדש מה-PLOS ONE אשר בחן את העלות האפקטיבית של ניתוחים בריאטריים במטופלים שאינם מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר חולנית מדווח שבעוד שמשך החזר ההשקעה (הזמן עד שהחיסכון בעלויות הטיפול השוטפות יגיע לגובה עלות הניתוח) של גישה לפרסקופית (laparoscopic adjustable gastric band ובקיצור LAGB) היה של כ-5 שנים, הרי שבגישת מעקף קיבה ([laparoscopic Roux-en-Y] Gastric Bypass ובקיצור LRYGB) זמן החזר ההשקעה היה מעל 10 שנים.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים דיווחו כבר על כך ש-LAGB ו-LRYGB משיגים חיסכון בעלויות נטו בקרב מטופלים עם השמנת יתר חולנית. במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון את התוצאות עבור מטופלים שאינם מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר חולנית.

לצורך כך בוצע מחקר מבוקר מקרה לא אקראי תוך שימוש במידע על תביעות רפואיות ממאגר מידע מסחרי בארה”ב עבור מטופלים שעברו LRYGB ו-LAGB , תוך הפרדה למטופלים עם אבחנה של השמנת יתר חולנית, וללא אבחנה זו.

עבור הקבוצה עם השמנת יתר חולנית, עלות ה-LAGB ו-LRYGB כוסתה תוך 1.5 שנים (בטווח בין 1.45-1.55) ו-2.25 שנים (בטווח בין 2.07-2.43) בהתאמה. לאורך 5 שנים החיסכון שהתקבל היה 78,980 $ ו-61,420 $ לשתי הפרוצדורות בהתאמה.

עבור הקבוצה ללא קוד האבחנה של השמנת יתר חולנית, משך הזמן עד החזר ההשקעה עלה ל-5.25 שנים (בטווח 4.25 – מעל 10) , ולמעל 10 שנים עבור LAGB ו-LRYGB בהתאמה.

העלות נטו למשך 5 שנים הייתה 690 $ ו-18,940 $ לשתי הפרוצדורות , בהתאמה.

מסקנות החוקרים הן שהעלות והזמן עד השגת החזר ההשקעה של ניתוחים בריאטריים הם פחות אטרקטיביים במטופלים ללא אבחנה של השמנת יתר חולנית, בהשוואה לתוצאות הכלכליות של הפרוצדורות עבור מטופלים הסובלים מהשמנת יתר חולנית.

PLOS One 2013;8:e75498

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה