מהי הגישה המתאימה לטיפול בנגעים כליליים הגורמים להיצרות בינונית? (מתוך כנס TCT)

גישה שמרנית יותר להחלטה באילו נגעים כליליים נדרשת התערבות מילעורית לא הביאה לעליה בשיעור הסיבוכים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-TCT.

שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר שנה אחת, שיעור האוטמים הלבביים ושיעורי רה-וסקולריזציה מכל-סיבה עמדו על 7.3% כאשר היצרות של מעל 70% שימשה כסף להחלטה על התערבות כלילית ועל 6.8% כאשר הוחלט על סף היצרות של 50% (יחס סיכון של 1.05). ההבדל ענה על הקריטריון להגדרת העדר-נחיתות במסגרת המחקר ועל-כן החוקרים קבעו כי ניתן להימנע מרה-וסקולריזציה של נגעים בינוניים.

קרדיולוגים אחרים שהגיבו לממצאים הסכימו עם הממצאים לפיהם סף היצרות של 50% אינו מסייע בהחלטה על בחירת הנגעים לרה-וסקולריזציה. עם זאת, הם טוענים כי נדרש מידע מדויק יותר בנוגע לנגעים בטווח הביניים (היצרות של 50-70%) באמצעות FFR (Fractional Flow Reserve).

הנושא נבחן במחקר SMART-CASE, מחקר בתווית-פתוחה, אקראי, שנערך ב-16 מרכזים בדרום קוריאה. המחקר כלל 899 חולים (גיל ממוצע של 65 שנים), עם נגע מטרה שהביא להיצרות של 50-70%, כפי שנמדד לפי אנגיוגרפיה כלילית כמותית, בעורק כלילי טבעי המתאים להתערבות כלילית מילעורית. החולים חולקו באקראי לטיפול רק בנגעים עם היצרות של מעל 70% או לטיפול בנגעים המביאים להיצרות של מעל 50%.

תומכן מצופה V Everolimus שימש בכל המקרים בהם הייתה התוויה להתערבות כלילית מילעורית. באמצעות סף שמרני יותר של 70%, קרוב למחצית מהחולים (47.4%) לא קיבלו כל תומכן.

לאורך שנה אחת, התוצאות הקליניות היו דומות בין שתי הקבוצות. שיעורי התמותה או אוטמים לבביים (למעט רה-וסקולריזציה) היו נמוכים יותר מספרית בקבוצת הטיפול השמרני, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (1.4% לעומת 2.7%, יחס סיכון של 0.50).

כמו כן, לא זוהו הבדלים בשיעור רה-וסקולריזציה מכל-סוג (6.8% עם גישה שמרנית לעומת 4.8% עם גישה אגרסיבית, יחס סיכון של 1.42), למרות ששיעורי רה-וסקולריזציה של נגעי המטרה בלבד היו גבוהים יותר עם הגישה השמרנית (4.1% לעומת 1.7%, יחס סיכון של 2.47). השיעור האבסולוטי עדיין היה נמוך בשתי הקבוצות.

בניתוח לפי תתי-קבוצות זוהתה אינטראקציה משמעותית עם הגיל, כך שחולים בגילאי 65 שנים ומעלה נטו לתוצאות טובות יותר עם הגישה השמרנית וחולים צעירים נטו לתוצאות טובות יותר עם הגישה האגרסיבית.

מתוך כנס TCT 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה