מאמר חדש מ-JAMA מצדד בשימוש בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי לגמילה מעישון

המידע הועבר באדיבות “כחל מיצוב תקשורתי”

משרד הבריאות הודיע אמנם כי הוא שוקל לאסור יצור, יבוא ושיווק של סיגריות אלקטרוניות בישראל, אולם מאמר חדש המתפרסם לאחרונה בכתב העת של ארגון הרופאים האמריקאי JAMA  טוען כי  הסיגריה האלקטרונית עדיפה בהרבה על פני סיגריית הטבק הרגילה, העתירה בניקוטין ובחומרים כימיים מזיקים ומסרטנים. החומרים שהיא מכילה בטוחים לאין ערוך מתוצרי הבעירה הרעילים שבעשן סיגריית הטבק. היא עשויה לסייע בגמילה מעישון ובהפחתת נזקי העישון ויש בה כדי להציל חיים. גם איגודי הרופאים בארצות הברית ובאנגליה מצדדים בממצאים.

לאחרונה, הודיע משרד הבריאות כי הוא שוקל לאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל. וועדה מקצועית במשרד ממליצה לאסור על יצור יבוא ושיווק של סיגריות אלקטרוניות בהוראת שעה למשך 5 שנים ובשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטה סופית בעניין.

במשרד הבריאות חוששים כי הסיגריות הללו עלולות להכיל רעלים וחומרים מסוכנים וכן לעורר מצטרפים חדשים למעגל המעשנים, לעודד התחלת עישון בקרב בני נוער ולהוות מדרון חלקלק ממנו יעברו לעישון סיגריות של ממש.

אולם מאמר חדש המתפרסם בימים אלו בכתב העת של ארגון הרופאים האמריקאי JAMA  מציג גישה שונה:   מחברי המאמר סבורים כי הסיגריה האלקטרונית עדיפה על פני הסיגריה רגילה, והיא מומלצת כאמצעי יעיל לגמילה מעישון  בשני סייגים עיקריים לא לקטינים ולא למעשנים חדשים. המחברים מציינים כי  למרות שלא ניתן לומר עדיין בוודאות כי סיגריות אלקטרוניות בטוחות לחלוטין לשימוש, הרי שניתן לקבוע כי אדי הסיגריה האלקטרונית הרבה פחות רעילים מעשן סיגריות טבק. זאת ועוד,  סיגריות אלקטרוניות יכולות לסייע בתהליך הגמילה מעישון,  או לפחות להפחית במספר הסיגריות שמעשנים במהלך היום.

JAMA. 2013;310(7):685-686

בהודעה שנשלחה לעתונות מצויין כי גם ארגון הבריאות הבריטי NICE פרסם, לאחרונה, נייר עמדה לפיו סיגריה אלקטרונית מומלצת עבור מי שלא מעוניין או לא יכול להיגמל מהסיגריות בבת אחת,  והיא יכולה לסייע בהפסקת עישון באופן הדרגתי. זאת ועוד, הארגון קובע כי סיגריות אלקטרוניות גורמות לנזק מופחת בהשוואה לסיגריות הטבק הרגילות, וכי הן יכולות להגדיל את מספר האנשים שמפסיקים לעשן ולסייע בהפחתת הנזק למעשנים ולאלו שסביבם. הארגון ממליץ לשקול את הכללתן של הסיגריות האלקטרוניות ברשימת המוצרים המאושרים לשימוש על ידי MHRA  (הגוף המפקח על מוצרי בריאות ותרופות) כתחליפים אפקטיביים ומומלצים לניקוטין, לצורך סיוע בגמילה מעישון או לפחות בהפחתת נזקי העישון. 

בנוסף, ע”פ ההודעה –  אגודת הרופאים למען בריאות הציבור בארה”ב פירסמה הודעה לפיה מעבר לסיגריה אלקטרונית עשויה להציל 4 מיליון מתוך 8 מיליון מעשנים בארה”ב ממוות!!! האגודה קבעה כי הסיגריה האלקטרונית עדיפה על פני סיגריה רגילה,  וכי מדובר באמצעי גמילה מצוין, שפוטנציאל הנזק שלו זניח לעומת זה שבעישון רגיל. לאור הממצאים הללו, החליטה אגודת הרופאים לתמוך במכירת סיגריה אלקטרונית למבוגרים המנסים להיגמל מעישון.

עוד נמסר בהודעה לתקשורת כי מרבית מדינות העולם המערבי מתירות את השימוש בסיגריה האלקטרונית:

מרבית מדינות אירופה ואמריקה מתירות את השימוש בסיגריה אלקטרונית, תוך שהן אוסרות על מכירתה לקטינים ו/או במרחב הציבורי  בלבד (אם בכלל): הולנד, צ’כיה ובריטניה מתירות פרסום, מכירה ושימוש בסיגריה אלקטרונית (גם בתוך פאבים, בתי קפה ועוד). גם בשוויץ ובגרמניה מכירת סיגריה אלקטרונית ללא ניקוטין חוקית. בדנמרק ובאוסטריה-סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין מוגדרת כמתקן רפואי, ובאיטליה מכירתה של סיגריה אלקטרונית עם ניקוטין  מוגבלת לבני 16 ומעלה בלבד. בארה”ב, מתוך 50 מדינות ב- 29 מדינות הסיגריה האלקטרונית מותרת ורק ב- 21 מדינות היא אסורה. ההנחיה של השלטון הפדראלי ושל המדינות השונות בארה”ב היא לאסור (בדומה לתקנות על מכירת אלכוהול) מכירת סיגריות אלקטרוניות לקטינים ו/או באיזורים ציבוריים. עישון סיגריות אלקטרוניות מותר בהרבה יותר מדינות מאשר אלו האוסרות אותו, ודאי שבעולם המערבי. ישראל נמצאת ברשימת המדינות האוסרות את השימוש בסיגריה אלקטרונית יחד עם טורקיה, ירדן, ברזיל, פנמה, ארגנטינה, סינגפור ועוד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה