בדיקות CT לאבחנה מוקדמת של סרטן ריאות עשויות לסייע גם באבחנת הסתיידות עורקים כליליים (מתוך כנס RSNA)

 

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Radiological Society of North America, עולה כי הערכת משקעי סידן בעורקים הכליליים על-בסיס בדיקת CT של החזה במסגרת בדיקות סקירה לממאירות של הריאה, עשויה להתריע בפני רופאים על מטופלים המצויים בסיכון גבוה לממאירות וגם בסיכון למחלה כלילית.

במחקר בו רדיולוגים לב-חזה בחנו את היקף המחלה הכלילית על-סמך בדיקת CT פשוטה, וכן שיטות ניקוד Agatston להערכה מקיפה יותר, לא זוהו הבדלים משמעותיים בסיווג החולים לבעלי סיכון גבוה, בינוני או נמוך.

נבדקים בסיכון גבוה לסרטן ריאות, בין אם בשל גילם או לאור היסטוריית עישון של למעלה מ-30 שנות חפיסה, מצויים גם בסיכון למחלות לב. מעבר לאפשרות להערכת הנבדקים לסרטן ריאות, בדיקות הסקירה מאפשרות גם הערכה של הסתיידות עורקים כליליים, המנבאים אירועים קרדיווסקולאריים ומצויים בקורלציה משמעותית עם הגיל והיסטוריית עישון.

במחקר הרטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, נבחרו באקראי משתתפים שעברו בדיקות סקירה אלו להערכת נוכחות ממאירות של הריאות. החוקרים בחנו את התוצאות ב-1,570 נבדקים, כולל 210 שהלכו לעולמם בשל מחלה כלילית ו-314 מקרי תמותה מסיבות אחרות, כך שנותרו 1,046 משתתפים ששרדו עד לתום המחקר. הנבדקים נבחרו מאוכלוסיה רחבה יותר של כ-53,000 משתתפים שעברו בדיקות CT להערכת נוכחות ממאירות של הריאות.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 61 שנים. כ-55% ממקרי התמותה שתוארו בקבוצת הביקורת כללו גברים, זאת בהשוואה ל-67% מאלו שהלכו לעולמם עקב מחלות לב וכלי דם או מסיבות אחרות (p<0.0001).

החוקרים מסבירים כי מדד הזהב לדירוג הסתיידות עורקים כליליים הוא שיטת Agatston; החוקרים השלימו גם הערכה ויזואלית של הסתיידות כלילית. במידה וזוהתה עדות להסתיידות בבדיקות אלו, חמישה רדיולוגים דירגו את עומס הסידן כקל, בינוני, או חמור ולאחר מכן בחנו את דירוג Agatston להערכת הקורלציה עם ההערכה הויזואלית.

החוקרים לא זיהו הבדלים מג’וריים: לאחר תקנון למשתנים שונים, 2.3% מהנבדקים הוגדרו כבעלי סיכון קרדיווסקולארי נמוך לפי ההערכה הויזואלית, לעומת 1.88% מאלו שדורגו לפי ניקוד לכל-סגמנט ו-1.38% מהנבדקים לפי ניקוד Agatston; 4.37%, 5.93% ו-3.97% מהנבדקים דורגו כבעלי סיכון בינוני, בהתאמה; 7.97%, 6.91% ו-7.58% מהנבדקים דורגו כבעלי סיכון קרדיווסקולארי גבוה, בהתאמה.

נבדקים אלו העוברים בדיקות סקירה אלו עשויים להבין כי הם מצויים בסיכון מוגבר לממאירות של הריאה, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, אך אינם מבינים כי מצויים גם בסיכון מוגבר למחלות לב. החוקרים מציינים כי במחקר National Lung Screening Trial, הסיבה השנייה בשכיחותה לתמותה מעבר לסרטן ריאות בקבוצה זו הייתה מחלות לב וכלי דם.

שיטת הניקוד הפשוטה ביותר של ללא הסתיידות כלילית, הסתיידות קלה/בינונית/חמורה של העורקים הכליליים, הינה גישה הולמת להערכת הסיכון. הערכה ויזואלית של הסתיידות העורקים הכליליים עשויה לשמש לניבוי הסיכון למחלת לב כלילית ותמותה מכל-סיבה באמצעות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת במינון-נמוך כבדיקת סקירה לסרטן ריאות, ודומה לניקוד Agatston.

החוקרים כותבים כי המחקר עשוי להשפיע על הטיפול במחלת עורקים כלילית, מאחר ובחולים עם מדדי סידן גבוהים סיכוי גבוה יותר לטיפול בסטטינים ואספירין.

RSNA 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה