האם לאלכוהול השפעה מגנה מפני טרשת נפוצה? (JAMA Neurol)

לשתיית אלכוהול השפעה מגנה מפני טרשת נפוצה, כך עולה מתוצאות שני מחקרי מקרה-ביקורת חדשים, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת JAMA Neurology.

החוקרים משבדיה, שערכו את שני המחקרים, מדווחים כי הממצאים אינם תומכים בהמלצה לחולים עם טרשת נפוצה להימנע כליל מצריכת אלכוהול. הם לא בחנו חולים שכבר אובחנו עם טרשת נפוצה, ולכן אינם יכולים לקבוע המלצות בנושא, אך מחקרים קודמים הדגימו השפעות נוגדות-דלקת לצריכת אלכוהול מתונה ולכן הם מאמינים כי במידה וחולה טרשת נפוצה מעוניין לשתות אלכוהול, אך כל פסול בכך.

לצרכיי המחקרים, החוקרים הגדירו צריכת אלכוהול מעטה בנוכחות צריכה נמוכה מ-50 גרם לשבוע בנשים ו-100 גרם לשבוע בגברים, צריכת אלכוהול מתונה הוגדרה עם צריכת אלכוהול של 50-112 גרם לשבוע ו-100-168 גרם לשבוע, בהתאמה וצריכת אלכוהול רבה הוגדרה בנשים ששתו למעלה מ-112 גרם לשבוע ובגברים ששתו למעלה מ-168 גרם אלכוהול בשבוע.

שני המחקרים הנוכחיים הם מחקר EIMS (Epidemiological Investigation of Multiple Sclerosis), שכלל 745 חולים עם טרשת נפוצה (מקרים) ו-1,761 ביקורות, שגויסו בין השנים 2005-2011, ומחקר GEMS (Genes and Environment in Multiple Sclerosis), עם 5,874 מקרים ו-5,264 ביקורות, שגויסו בין השנים 2009-2011.

שני המחקרים נועדו לבחון את ההשפעות של גורמים גנטיים וסביבתיים שונים על התפתחות טרשת נפוצה. ממצאים קודמים ממחקרים אלו להערכת ההשפעה של עישון כבר פורסמו בעבר ומצאו כי עישון מעלה את הסיכון להתפתחות טרשת נפוצה, בעיקר באלו עם גורמי סיכון גנטיים למחלה.

מהתוצאות עתה עולה קשר מנה-תגובה הפוך בין צריכת אלכוהול והסיכון להתפתחות טרשת נפוצה, עם מובהקות סטטיסטית שתועדה בשני המינים.

החוקרים כותבים כי במידה ומשווים בין משתתפים ששותים אלכוהול ואלו שאינם שותים אלכוהול, ניתן לזהות עליה קטנה בסיכון להתפתחות טרשת נפוצה באלו שאינם שותים אלכוהול, אך קיים קשר מנה-תגובה ברור, כאשר באלו עם צריכת האלכוהול הגבוהה ביותר נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות טרשת נפוצה בהיקף של כ-50%. הממצאים היו דומים בשני המחקרים. כמו כן, החוקרים זיהו ירידה בסיכון בקבוצת המשתתפים ששתו אלכוהול בכמות קטנה ובכמות בינונית, אך השפעה זו לא הייתה בולטת מאוד.

ההשפעה המגנה של אלכוהול הייתה גדולה יותר בקרב מעשנים, כאשר ההשערה היא כי אלכוהול מסלק חלק מההשפעות השליליות של עישון על הסיכון לטרשת נפוצה, אך לא את כולן.

החוקרים מציינים כי צריכת אלכוהול עשויה להגן גם מפני התפתחות מחלות לב וכלי דם וייתכן כי גם מפני מחלות אוטואימוניות, דוגמת פעילות-יתר של בלוטת התריס, זאבת ודלקת מפרקים שגרונית.

JAMA Neurol. Published online January 6, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה