ממצאים מדגימים כי גנים עיקריים מגיבים באופן שונה לקופקסון® (גלטירמר אצטט בהזרקה) בהשוואה לגרסה הגנרית לכאורה של התכשיר (הודעת טבע)

טבע תעשיות פרמצבטיות בע”מ (NYSE: TEVA ) הודיעה היום על פרסום ממצאים המדגימים הבדלים משמעותיים בהשפעה הביולוגית והחיסונית של קופקסון® (גלטירמר אצטט) בהשוואה לגרסה הגנרית לכאורה של גלטירמרר אצטט המשווקת בהודו (Glatiramer® , נאטקו פארמה בע”מ, היידראבאד, הודו), עם השלכות קליניות אפשריות.

הנתונים, שפורסמו בגרסה המקוונת של כתב העת המדעי PLOS ONE , הם תוצאות של ניתוח ביטוי גנים בתאים ספלנוציטים (תאי דם לבנים בטחול) של עכברים שנחשפו לקופקסון® או לגרסה הגנרית לכאורה של התרופה. ממצאי המחקר הראו את ההשפעה הצפויה והמתואמת מבחינה טיפולית של קופקסון® על גנים המיוחסים לתאים עיקריים הקשורים לתגובה החיסונית. זאת, לעומת השפעה שונה ובלתי סדירה, באופן משמעותי, על הגנים המיוחסים לתאים אלה ע”י הגרסה הגנרית לכאורה.

התאים שזוהו במחקר זה כוללים תאי T רגולטוריים (Tregs ), אשר מבקרים את התגובות החיסוניות, כמו גם תאים מיאלואידיים הסמנים של תאי תגובה חיסוניים רבים. ההשפעה וההשתנות של ביטוי הגנים של התרופה הגנרית לכאורה מצביעה על השפעה ביולוגית שונה של התכשיר.

“ממצאי המחקר מבהירים את ההשלכות המשמעותיות האפשריות לנוכח השוני בין המאפיינים הביוכימיים של קופקסון® והתרופות הגנריות לכאורה.” אמר ד”ר מייקל היידן, נשיא מו”פ והמדען הראשי של טבע ואחד ממחברי המחקר. “לפי ממצאי מחקר זה ייתכנו הבדלים מובהקים בהשפעה של תרופות גנריות לכאורה על המערכת החיסונית של המטופלים, עם השלכות אפשריות על יעילות ובטיחות הטיפול בחולי טרשת נפוצה התקפית הפוגתית. טבע מאמינה כי הדרך היחידה להבין את ההשפעה של הבדלים אלה היא על ידי ביצוע מחקרים קליניים מלאים.”

ניתוח הממצאים מצביע, כי קופקסון® מגביר את רמות ה-FOXP3 (חלבון המעורב בתגובת מערכת החיסון) באופן עקבי ויעיל יותר מהגרסאות הגנריות לכאורה של החומר הפעיל גלטירמר אצטט. FOXP3 הוא גורם מרכזי בשליטת ההתפתחות והתפקוד של תאי T רגולטוריים, העשויים לעזור לדכא את מערכת החיסון המזיקה בחולי טרשת נפוצה. גנים אחרים המיוחסים לתאי T אלה הוגברו באופן משמעותי על ידי קופקסון® בהשוואה לגרסה הגנרית לכאורה. ההשפעה השונה על תאי ה-T עשויה לגרום להשפעות קליניות לא ידועות בתגובות המטופלים.

בנוסף, נמצא כי הגרסה הגנרית לכאורה של גלטירמר אצטט מגבירה את ביטוי הגנים המיוחסים לתאים מיאלואידיים (תאים המיוצרים במח העצם), כגון מונוציטים ומקרופאגים, ברמה גבוהה בהרבה מאשר קופקסון®. תאים אלה ממלאים תפקיד חשוב במערכות החיסוניות של אנשים בריאים, אך עשויים גם לגרום להרעה של טרשת נפוצה. מבלי לערוך ניסויים קליניים, ההשפעה הלא עקבית והמוגברת של גלטירמר אצטט על תאים מיאלואידיים עלולה להוביל להשפעות קליניות לא ידועות בקרב חולי טרשת נפוצה התקפית הפוגתית.

המחקר מראה כי לקופקסון® השפעה ביולוגית עקבית יותר לעומת הגרסה הגנרית לכאורה בהשוואה בין אצוות שונות. רמה גבוהה של עקביות נמצאה ב-34 מדגמים מתוך 30 אצוות שונות של קופקסון®. זאת בהשוואה לרמות גבוהות של חוסר-עקביות בקרב 11 מדגמים בלבד המייצגים 5 אצוות של גלטירמר אצטט גנרי לכאורה.

“ניתוח מקיף זה מצביע על חוסר מדאיג בעקביות וביכולת לצפות את ההשפעה של התרופה הגנרית לכאורה על גורמים מרכזיים במערכת החיסונית של עכברים שככל הנראה מווסתים מהלכים חיסוניים חשובים באופן שונה מן הקופקסון®. יתרה מזאת, השוני שנמצא בביטוי גנים מסוימים, מאצווה גנרית לכאורה אחת לאחרת, מעלים את הסיכוי שמטופלים לא יזכו לאותה השפעה טיפולית מכל מנה של התרופה הגנרית לכאורה.” אמר ד”ר בן זיסקינד, מנכ”ל Immuneering Corporation ואחד ממחברי המחקר.

ניתן לעיין בממצאי המחקר המלאים באתר של PLOS ONE [The Public Library of Science One ].

עובדי טבע נמנים על המחברים של המאמר שפורסם; המחקר הוזמן ומומן על ידי טבע.

אודות המחקר

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מטבע ו-Immuneering Corporation המבוססת בקיימברידג’, מסצ’וסטס, השתמש בתעתיקים על מנת להשוות בין תרופת מקור ותרופה גנרית לכאורה, ואפיין באופן מהותי את ההבדלים בהשפעה הביולוגית. המחקר שילב בין שיטות ניתוח שונות על מנת לקבוע אם התבטאות הגנים השונה נבעה מהשתנות אקראית, או מצביעה על הבדלים עקביים בין ההשפעה הביולוגית של התרופה הגנרית לכאורה בהשוואה לתרופת המקור. שיטות אלו שימשו את ניתוח נתוני התבטאות הגנים בקרב ספלנוציטים של עכברים שנחשפו לקופקסון® או לתרופה הגנרית לכאורה. ניתן לעיין במחקר המלא כאן:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0083757

אודות קופקסון®

על פי האגודה הלאומית האמריקאית לטרשת נפוצה (NMSS ), טרשת נפוצה שכיחה בקרב 2.3 מיליון בני אדם ברחבי העולם.

קופקסון® (גלטירמר אצטט בהזרקה) מותווה להפחתה של תדירות ההתקפים בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית, הביטוי הנפוץ ביותר של טרשת נפוצה, לרבות חולים החווים את ההתקף הקליני הראשון שלהם ונתוני ה-MRI שלהם תואמים את ההגדרה של טרשת נפוצה. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של קופקסון® הן אדמומיות, כאב, נפיחות, גירוד או גוש במקום ההזרקה, חולשה, הסמקה, פריחה, קוצר נשימה וכאבים בחזה. ראו מידע חשוב נוסף באתר http://copaxone.com/pdfs/PrescribingInformation.aspx . לקבלת עותקים פיזיים, אנא עיינו במידע המרשם המלא המצורף. קופקסון® כיום מאושר לשיווק בלמעלה מ-50 מדינות ברחבי העולם, בהן ארה”ב, רוסיה, קנדה, מקסיקו, אוסטרליה, ישראל וכל מדינות אירופה.

מידע בטיחות חשוב אודות קופקסון®

השימוש אינו מומלץ למטופלים האלרגיים לגלטירמר אצטט או מניטול. מטופלים מסוימים מדווחים על תגובה בטווח הקצר מיד לאחר הזרקת הקופקסון®. תגובה זו עשויה להיות הסמקה (תחושה של חום ואו אדמומיות), לחץ או כאבים בחזה מלווים בדפיקות לב, חרדה, וקוצר נשימה. תסמינים אלה מופיעים בדרך כלל תוך מספר דקות מהזריקה, נמשכים כ-15 דקות, ועוברים מעצמם ללא כל בעיות בהמשך. במהלך התקופה שלאחר השיווק, התקבלו דיווחים על מטופלים עם תסמינים דומים שנאלצו לקבל טיפול רפואי חירום. אם התסמינים נעשים חמורים, על החולים ליצור קשר עם שירותי החירום באזורם. על החולים להתקשר לרופא המטפל באופן מיידי אם מתפתחים אצלם סרפדת, פריחה עם גירוי, סחרחורות, הזעה, כאבים בחזה, קוצר נשימה, או כאב חזק במקום הזריקה. אם אחד מהנ”ל מתקיים, על המטופלים להימנע מהזרקה נוספת עד קבלת אישור להמשיך מהרופא המטפל. כאבים בחזה עלולים לקרות במסגרת התגובה המיידי שלאחר הזריקה או בכל עת אחר. הכאב אמור להימשך מספר דקות בלבד. חולים עלולים לחוות יותר מהתקף אחד, בדרך כלל חודש לאחר התחלת הטיפול. על המטופלים לדווח לרופא המטפל אם הם חווים בכאבים בחזה הנמשכים יותר זמן או מרגישים עזים במיוחד. תיתכן הזחה קבועה מתחת לעור (ליפואטרופיה או, לעיתים נדירות, נמק) במקום הזריקה, בעקבות הרס מקומי של רקמות שומן. על המטופלים למלא אחר הוראות ההזרקה באופן מדויק ולדווח לרופא המטפל על שינויים בעור. התופעות הלוואי הנפוצות ביותר של קופקסון® הן אדמומיות, כאב, נפיחות, גירוד או גוש במקום ההזרקה, חולשה, הסמקה, פריחה, קוצר נשימה וכאבים בחזה. קיימות תופעות לוואי נוספות. לקבלת הרשימה המלאה, על יש לפנות לרופא המטפל או לרוקח. על המטופלים לדווח לרופא המטפל על כל תופעת לוואי שהם חשים בזמן נטילת קופקסון®.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה