נתונים חדשים מעידים כי ברחבי העולם אין מענה מספק לטיפול פליאטיבי (מתוך דו”ח מטעם ה-WHO וה-WPCA)

ברחבי העולם, רק אחד מכל עשרה חולים הנדרש לטיפול פליאטיבי אכן מקבל טיפול זה, כך עולה מתוצאות מחקר Global Atlas of Palliative Care at the End of Life, מטעם ארגון הבריאות העולמי וה-WPCA (Worldwide Palliative Care Alliance).

מהמחקר עלה כי מרבית הטיפול בחולים הנוטים למות ברחבי העולם הינו במחלות לא-מדבקות, דוגמת מחלות ממאירות, מחלות לב, אירועים מוחיים ומחלות ריאה. בעוד שננקטים מאמצים רבים להפחתת הנטל על הגורמים המובילים לתמותה בעולם כיום, חשוב להקל על סבלם של אלו עם מחלות מתקדמות, שאינם מגיבים לטיפול במטרות ריפוי.

כשליש מהחולים הנדרשים לטיפול פליאטיבי סובלים ממחלות ממאירות. גם אלו עם מחלה מתקדמת הפוגעת בלב, ריאות, כבד, כליות, או מוח, או עם מחלות כרוניות מסכנות-חיים, דוגמת HIV או שחפת עמידה לטיפול תרופתי, אינם זוכים לטיפול הולם.

טיפול פליאטיבי כולל התייחסות לצרכים הגופניים, פסיכו-סוציאליים ורגשיים של חולים עם מחלות מתקדמות ותמיכה בבני משפחה לטפל ביקרים להם.

כל שנה, למעלה מ-20 מיליון חולים נדרשים לטיפול פליאטיבי לקראת סיום חייהם. ב-6% מהמקרים מדובר בילדים. מספר החולים הנדרשים לטיפול פליאטיבי עולה ל-40 מיליון אנשים, במידה וכוללים את כל החולים הצפויים לתועלת מטיפול פליאטיבי בשלב מוקדם.

לפי ההערכות משנת 2011, כ-3 מיליון חולים קיבלו טיפול פליאטיבי, כאשר מרביתם נטו למות. עיקר הטיפול הפליאטיבי ניתן במדינות בעלות הכנסה גבוהה, אך כ-80% מהצורך העולמי לטיפול פליאטיבי הוא במדינות בעלות הכנסה נמוכה או בינונית. רק 20 מדינות ברחבי העולם משלבת טיפול פליאטיבי בשלב מוקדם במהלך מחלתם.

המומחים קוראים לכל המדינות לכלול טיפול פליאטיבי כמרכיב חיוני במערכת הבריאות המודרנית. המשמעות היא התייחסות למכשולים מרכזיים לטיפול פליאטיבי, כולל העדר מדיניות המכירה בטיפול פליאטיבי וטיפול הן בחולים הנוטים למות והן במהלך התחלואה המתקדמת; העדר משאבים ליישום השירותים, כולל גישה לטיפולים חיוניים, בעיקר משככי כאבים; ואנשי מקצוע , מתנדבים בקהילה ואנשי ציבור שאינם מכירים את התועלת של טיפול פליאטיבי.

המאמצים להרחיב את אמצעי הטיפול הפליאטיבי צריכים להתמקד בהקלה על סבלם של החולים ובתועלת של טיפול פליאטיבי לאלו ללא אמצעים.

מתוך דו”ח מטעם ה-WHO וה-WPCA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה