הבדלים בולטים ברחבי העולם בגורמי סיכון וטיפול בפרפור פרוזדורים בחדרי מיון (Circulation)

מנתוני מאגר RE-LY של חולים עם פרפור פרוזדורים שטופלו בחדרי מיון ב-46 מדינות עולים הבדלים ניכרים בגורמי הסיכון והטיפול במחלה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Circulation.

מאגר RE-LY מדגים דפוס שונה לחלוטין של גילאי חולים, גורמי סיכון ומחלות נלוות ברחבי העולם. הממצאים מזהים אזורים בהם ניתן לשפר את איכות הטיפול. לדוגמא, בצפון אמריקה קיימת שונות רבה בשימוש בנוגדי-קרישה פומיים למניעת אירועים מוחיים ומשך הזמן בטווח תרפויטי היה גרוע.

מהנתונים עולה כי יתר לחץ דם הינו גורם הסיכון הנפוץ ביותר לפרפור פרוזדורים ברחבי העולם. לאור זאת, למניעת פרפור פרוזדורים דרושות גישות יעילות יותר לאבחנה, טיפול ואיזון יתר לחץ דם, בעיקר במזרח אירופה ואפריקה, אזורים בהם לחץ הדם אינו מאוזן היטב.

בנוסף, מהמחקר עולה כי מחלת לב ריאומטית עודנה גורם חשוב לפרפור פרוזדורים באפריקה, סין, המזרח התיכון ובעיקר בהודו, שם ניתן לזהותה בשליש מהחולים עם פרפור פרוזדורים.

החוקרים מסבירים כי הבנת פרפור פרוזדורים כיום, מחלה הקשורה בגיל מתקדם ומחלות לב וכלי דם ברקע, מבוססת ברובה על נתונים מצפון אמריקה ומערב אירופה. מחקר RE-LY נועד לגייס חולים ממדינות שונות, כולל מדינות עם הכנסה נמוכה, בינונית וגבוהה.

המדגם כלל למעלה מ-15,400 חולים מרחבי העולם, עם פרפור פרוזדורים או רפרוף פרוזדורים בהגיעם לחדרי מיון ב-164 אתרים,  בתקופה שבין ספטמבר 2008 ועד אפריל 2011. מדובר בחולים שנבחרו באקראי וניתן לפגוש בחדרי המיון במציאות היומיומית.

גיל החולים הממוצע עמד על 66 שנים ונע בין 57 שנים באפריקה ל-70 שנים בצפון אמריקה. השכיחות של יתר לחץ דם נעה בין 41.6% בהודו ל-807% במזרח אירופה. מחלת לב ריאומטית תועדה ב-2.2% מהחולים בצפון אמריקה בלבד, בהשוואה ל-21.5% מהחולים באפריקה ו-31.5% מהחולים בהודו.

בשני שליש מהחולים תועדה היסטוריה של פרפור פרוזדורים. עם זאת, בחולים אלו, פחות משליש (30.2%) קיבלו טיפול בנוגדי-קרישה פומיים בטווח שנע בין 13.5% בסין ועד 43.5% בצפון אמריקה. קומדין היה הטיפול נוגד הקרישה הנפוץ ביותר במצבים אלו. באירופה, אנטגוניסטים אחרים לוויטמין K, דוגמת Acenocoumarol ו-Phenprocoumon, היו נפוצים בשימוש. אף אחד מהמשתתפים לא נטל טיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים.

משך הזמן הממוצע בטווח התרפויטי בחולים עם תוצאות זמינות של מדידות INR עמד על 62.4% במערב אירופה ועל 50.9% בצפון אמריקה, אך רק ב-32%-40% מהחולים בהודו, סין, דרום-מזרח אסיה ואפריקה.

המסר העולה מהמחקר הוא כי פרפור פרוזדורים הינה מחלה עולמית, ולא רק מחלה של העולם המערבי, עם הבדלים גיאוגרפיים בתחלואה הנלווית. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות גישות למניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים ומדגימים את השימוש הלא-מספק בנוגדי-קרישה פומיים בחלק מהאזורים.

Circulation 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה