כל מה שרצית לדעת על אלרגיה בעונת המעבר ובכלל…/ מאת: ד”ר מנחם רתם, מומחה באלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה קלינית – המרכז הרפואי העמק, עפולה

אלרגיה

עונות המעבר וחילופי מזג האוויר מביאים עמם  מדי שנה את תופעות האלרגיה.

מחקרים מראים, כי אחד מכל חמישה אנשים סובל מאלרגיה, וכי שכיחותה רק עולה משנה לשנה.

מהם הגורמים לאלרגיה  וכיצד מטפלים בה?

הטיולים בחיק הטבע, בעיקר אל מקורות מים, גן החיות, פינת הליטוף ואפילו חוף הים, מלווים לא פעם בתופעות של אלרגיה. מתברר, שלא מעט אנשים חוזרים מטיולי האביב עם “מזכרת” לא נעימה אלרגיה.

ישנם מספר גורמים לאלרגיה: עקיצות חרקים ויתושים, הליכה בשבילים שמלווה בהתחככות בצמחים שגורמים לגירוי, ישיבה או שכיבה ממושכת על הדשא וחשיפה למיני צמחים שעל-פי רוב איננו נחשפים אליהם ואשר עלולים לעורר אלרגיה (בקרב מי שרגיש לאותו צמח).

הסובלים מאלרגיה, שתקופות המעבר נחשבות עבורם ל”סיוט”, יכולים לאבחן אותה בבירור לנוכח התופעות הנלוות לה: נזלת ממושכת, קוצר נשימה, כאבי ראש עזים וחוזרים, שינה לקויה, התפתחות אסתמה, סינוסיטיס, דלקת זיהומית, אדמומיות בעור וגירוי בעיניים.

כשמדובר בילדים, אם הנזלת נמשכת למעלה מחודש ימים והיא בהירה, יש לבצע בירור אלרגי על-מנת לטפל בה. אסטמה מתמשכת בקרב ילדים, מוגדרת כך, אם התקיימו יותר משני התקפי קוצר נשימה במהלך היום לפרק זמן של שבוע, או במשך הלילה לפרק זמן של חודש.

אנו חיים בעידן בו מבחר הטיפולים המוצעים לתופעות האלרגיה “פורח”: 

*כצעד ראשון  מומלץ להתרחק ככל האפשר מהגורמים הישירים לאלרגיה:

לסובלים מאלרגיה לפריחת עצים ופרחים מומלץ להפחית את החשיפה ככל שניתן לדשאים עשבים או עציםמפיצי אבקנים .

לסובלים מאבק הפחיתו גורמים צוברי אבק בחדר השינה ובכלל בבית השתמשו בכיסויים מיוחדים ובלתי חדירים לקרדיות האבק לכרית ואם אפשר למזרון ולשמיכות כבסו בגדים ומצעים שהיו בארון מעל מספר שבועות טרם שימוש בהםהעדיפו לילדיכם  צעצועים הניתנים לשטיפה וכביסה.

העדיפו רצפה חשופה וללא שטיחים;  לשטיפת הרצפה השתמשו  במטליות שאינן צוברות אבק, והקפידו לשאוב ספות ווילונות 2-4 פעמים בשנה, או למסור לניקוי יבש

השתמשו בתכשירים המנטרלים את קרדיות האבק והפרשותיה.

הטיפול בעת התקף אלרגיה

*במצבים קלים, מומלץ כטיפול ראשוני ליטול תרופות אנטי היסטמיניות מהדור השני, שטווח ההשפעה שלהן הוא לאורך כל היממה ואשר אינן מרדימות, כגון: זילרג’י הנמכרת גם ללא מרשם רופא ומיועדת לגילאי 6 ומעלה, או תרופות מרשם כגון אריוס או טלפסט ואחרות בעלי פעילות דומה.

*במקרים בהם הנזלת מתמשכת או שהתופעות מגיעות לרמה שמפריעה לתפקוד היומיומי, נהוג לשלב טיפול מקומי נוגד דלקת לאף (באמצעות תרסיסים סטרואידלים), וטיפול אנטי היסטמיני מקומי לאף ולעיניים.

*במקרים בהם לא מושגת הקלה משמעותית במצב האלרגיה, מומלץ טיפול חיסוני הניתן  בעזרת תמציות של  החומרים הטבעיים אשר אליהם האדם רגיש ברמות עולות, על מנת  שהגוף יפתח סבילות כלפי החומר אליו הוא רגיש.

*בהתקפי שיעול/אסתמה/ קוצר נשימה, יש צורך בטיפול במשאפים  להקלה מיידית של קוצר הנשימה, ובמקרה של אסתמה מתמשכת בטיפול נוגד דלקת על ידי משאפים סטרואידליים המשולבים לפי הצורך במרחיבי סימפונות ו/או בתכשירים כגון סינגוליר דרך הפה  .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה