בדיקת הדמיה מוחית עשויה לסייע בניבוי יכולות קוגניטיביות עתידיות בילדים (J Neurosci)

בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית עשויות לנבא את ההתפתחות הקוגניטיבית בילדים ומתבגרים באופן שונה ממבחנים קוגניטיביים סטנדרטיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Journal of Neuroscience.

החוקרים מסבירים כי בדיקות הדמיה אנטומיות ותפקודיות עשויות להבחין בין פעילות קורטיקאלי פרונטו-פריאטלית, לה חלק בזיכרון עבודה, ובין פעילות תת-קורטיקאלית בגרעיני הבסיס ובתלמוס, המעורבת בהתפתחות קוגניטיבית עתידית. הם מאמינים כי לממצאים אלו השלכות רבות על ההבנה של המנגנונים העצביים של התפתחות קוגניטיבית.

מתוך מדגם שכלל 323 ילדים ומתבגרים בעיר אחד בשבדיה, החוקרים הוציאו מהמחקר את אלו עם הפרעות נוירו-פסיכיאטריות למעט הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ודיסלקציה וכללו 62 מתנדבים בריאים, בגילאי 6-20 שנים.

המשתתפים השלימו מבחנים להערכת הסקת מסקנות וזיכרון עבודה. בזמן שהשלימו מבחן להערכת זיכרון עבודה נערכו מספר סריקות MRI להערכת מבנה המוח והשינויים בפעילות המוחית. שנתיים מאוחר יותר, המשתתפים חזרו והשלימו את אותם מבחנים קוגניטיביים, אך ללא בדיקות ההדמיה. החוקרים בחנו את יכולת הניבוי של בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית את זיכרון העבודה עם הזמן.

מהנתונים עלה כי הפעילות בקורטקס הפרונטאלי עמדה בקורלציה חיובית עם זיכרון העבודה במהלך המבחנים הראשוניים, וכי הפעילות בגרעיני הבסיס והתלמוס ניבאה את התוצאות במבחנים להערכת זיכרון העבודה לאחר שנתיים. המבחנים הסטנדרטיים להערכת התפקוד הקוגניטיבי אינם יכולים לנבא יכולות אלו.

המודל של החוקרים של יכולת הניבוי של בדיקות הדמיה מוחיות את השונות העתידית בזיכרון העבודה המרחבי, מעבר למבחנים הקוגניטיביים הבסיסיים, הדגימה קורלציה של r=0.78 (p<0.001).

החוקרים מסבירים כי הממצא המעניין במיוחד מנקודת מבט קלינית הוא כי ניתן לאסוף מידע ייחודי אודות התפקוד הקוגניטיבי העתידי מבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית, באופן שאינו אפשרי עם מבחנים קוגניטיביים.

לא מפתיע לגלות כי ניתן לנבא את פוטנציאל התפתחות התפקוד הקוגניטיבי, מאחר וידוע כי גנים וניסיון קודם משפיעים על התפתחות המוח. עם זאת, מעניין כי אנו מתקרבים להשגת יכולת למדוד את הפוטנציאל עוד לפני שיופיעו שינויים במבחנים קוגניטיביים.

J Neurosci 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה