ביצוע PET לפני ניתוח בחולי NSCLC מפחית באופן משמעותי ומובהק את הסיכון לניתוחים שלא לצורך ( Nucl Med )

ביצוע שגרתי של הדמיית PET הוביל להפחתה מובהקת של ניתוחים ללא צורך בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC , כך עולה מאנליזה של כ-1000 מקרים  המתפרסמת ב-J Nucl Med .

בסה”כ , שיעור הניתוחים שלא לצורך, המוגדר כמצב של גילוי מחלה גרורתית במהלך הניתוח, פחת ב-13% (ללא מובהקות סטטיסטית). לאחר התאמה לגורמי סיכון, נמצאה ירידה של כמעט 50% במס’ הניתוחים שלא לצורך במטופלים שעברו בדיקת PET .

מהסקירה עולה כי למעלה מ-90% מהמטופלים עברו בדיקת PET לפני ניתוח בתקופת מעקב של 12 שנים. החוקרים סבורים כי העדר המובהקות של התועלת בתוצאות הלא מותאמות מצביע על פוטנציאל להטייה לטובת שימוש ב-PET לצורך זיהוי גרורות חבויות במהלך החלק המוקדם של המחקר.

לאחרונה, השימוש ב-PET נראה כשגרתי בקביעת דירוג המחלה בשל כמה סיבות לרבות הבהרת סטטוס של קשריות לימפה איזוריות ולא בעיקר לקביעת מרחק הגרורות. מס’ מחקרים אקראיים קטנים הצביעו על היעילות של ביצוע PET לפני ניתוח לצורך זיהוי קשריות לימפה חבויות באיזור המדיאסטינלי המעורבות ב-NSCLC . החוקרים מציינים שמטופלים רבים עברו ניתוח שלא לצורך למחלה מתקדמת. עם זאת מחקר אחד לפחות הראה חוסר יעילות בביצוע PET מבחינת מניעת ניתוחים מיותרים, ולכן ביקשו החוקרים כאן לבחון את היעילות של PET לפני ניתוח בחולי NSCLC .

המחקר כלל גימלאי צבא שאובחנו לאחרונה עם NSCLC , בין 1997 ל-2009.  המעקב בוצע למשך של 12 חודשים לפחות לאחר האבחנה.

יעד המחקר היה ניתוח שלא לצורך, אשר החוקרים הגדירו כניתוח במטופל עם מחלה בשלב N2 או N3 , התפשטות אקסטרהנודלית, או תוחלת חיים מתחת ל-12 חודש.

החוקרים זיהו 2,977 מטופלים עם אבחנה חדשה של NSCLC . בין 1997-2000 רק 6% מהמשתתפים עברו PET לפני ניתוח. השיעורים עלו ל-61% במהלך השנים הבאות.

נתוני המשתתפים הראו ש-32.8% מהם עברו ניתוח . בתוך קבוצה זו, 56.3% עברו PET לפני הניתוח, שיעור שעלה מ-9% ל-90% במהלך שנות המעקב.

בין 1997 ל-2004 , 34.4% מהמטופלים עברו ניתוח. בין 2005-2009 , כאשר השימוש ב-PET לפני הניתוח עלה באופן ניכר רק 30.4% עברו ניתוח (P=0.023).

בס”כ 54% המטופלים נפטרו בתוך 12 חודשים מהאבחנה. בניגוד לכך, 20.6% נפטרו תוף 12 חודשים לאחר הניתוח. ניתוח לא מותאם הראה שלא היה הבדל בתמותה לאורך 12 חודשים בין אלה שעברו PET לפני הניתוח ובין אלה שלא.

החוקרים מדווחים ש-30.3% מקבוצת הניתוח עברו את הניתוח ללא צורך. האנליזה לפני התאמות לא הראתה הבדל מובהק בשיעור הניתוחים המיותרים (29.9% לעומת 30.9%).

המחקר כלל גם ניתוח רב משתנים של גורמי סיכון נוספים . האנליזה הראתה שזמן קלנדרי היה קשור באופן חזק לביצוע בדיקת PET (עם P<0.001 ), אך לא עם תוצאות אחרות.

היעד המרכזי של ניתוח שלא לצורך היה קשור באופן מובהק עם ביצוע PET לפני הניתוח באנליזה המותאמת . השוואה בין שיעורי ניתוחים מיותרים בקרב אלו שעברו PET לפני הניתוח לאלה שלא הראתה על יחס סיכון של 0.53 (ברווח בר סמך של בין 0.34-0.82 , p=0.004) .

החוקרים מציינים כי המחקר מדגיש את האתגר של השגת אפקטיביות ברפואה גרעינית בעולם האמיתי, תוך לקיחה בחשבון אפשרות לבחירות מוטות בין מטופלים אשר עוברים הדמיות מתקדמות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    בחולים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים משמעותיים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק, כולל דליריום, תסחיף ריאתי וסיבוכים תרומבואמבוליים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שבעה מחקרים שכללו 20,977 משתתפים עם וללא דום נשימה חסימתי בשינה, אשר עבדו ניתוח […]

  • בדיקות סקר לסרטן ריאות עשויות להביא לשיפור שיעורי אבחנה מוקדמת והישרדות החולים (Cancer)

    בדיקות סקר לסרטן ריאות עשויות להביא לשיפור שיעורי אבחנה מוקדמת והישרדות החולים (Cancer)

    בדיקות סקר לסרטן ריאות מלוות באבחנת הממאירות בשלבים מוקדמים יותר עם שיעורי הישרדות טובים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Cancer. החוקרים מסבירים כי מחקרים אקראיים הדגימו תועלת הישרדותית עם בדיקות סקר על-בסיס בדיקת CT במינון נמוך לזיהוי סרטן ריאות, אך היתרונות הקליניים אינם ברורים והיקף בדיקות סקר לסרטן ריאות נותר נמוך. […]

  • האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    פענוח בדיקות הדמיה הינה משימה מאתגרת הדורשת זמן רב של רופאים ולמרות זאת מלווה בשכיחות לא מבוטלת של טעויות בפענוח בדיקות ההדמיה. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מערכת בינה מלאכותית של ChatGPT-4 עשויה לסייע לרדיולוגים בבחינה חוזרת וזיהוי טעויות בדו”חות הרדיולוגיים ע”י זיהוי הטעויות הנפוצות […]

  • מחלה הקשורה ל-IgG4 נפוצה וחמורה יותר בגברים (The Lancet Rheumatol)

    מחלה הקשורה ל-IgG4 נפוצה וחמורה יותר בגברים (The Lancet Rheumatol)

    במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מחלה הקשורה ל-IgG4 (או IgG4-Related Disease) חמורה יותר בקרב גברים, עם רמות ליפאז נמוכות יותר משמעותית ושכיחות גבוהה יותר משמעותית של מעורבות איברים, בהשוואה לנשים. החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 328 משתתפים (69% גברים) עם אבחנה של מחלה הקשורה […]

  • תוצאות טיפול ב-Semaglutide בטוח בחולי סוכרת לפני התערבות ניתוחית  (Diabetes Obesity & Metab)

    תוצאות טיפול ב-Semaglutide בטוח בחולי סוכרת לפני התערבות ניתוחית  (Diabetes Obesity & Metab)

    טיפול ב- Semaglutide אינו מביא לעליה בסיכון לדלקת ריאות לאחר-ניתוח בחולי סוכרת המופנים לניתוח אלקטיבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרי חולים באונטריו, קנדה. החוקרים התמקדו בחולים עם סוכרת מסוג 2 בגילאי 66 שנים ומעלה שעברו ניתוח אלקטיבי עם הרדמה כללית או […]

  • האם הרדמה בהנחיית EEG עשויה לסייע במניעת דליריום לאחר-ניתוח? (JAMA)

    האם הרדמה בהנחיית EEG עשויה לסייע במניעת דליריום לאחר-ניתוח? (JAMA)

    במחקר ENGAGES-Canada, בחולים תחת הרדמה בהנחיית EEG ובאלו תחת טיפול סטנדרטי במהלך ניתוח לבבי תועדו שיעורים דומים של דליריום לאחר ההתערבות הניתוחית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA. מחקר ENGAGES-Canada הינו מחקר אקראי שכלל 1,140 חולים בגילאי 60 שנים ומעלה שעברו ניתוח לבבי בארבעה בתי חולים הקנדה. המשתתפים חולקו באקראי להרדמה בהנחיית EEG […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה