כמה מתופעות הלוואי במטופלים בסטטינים אכן נובעות מהטיפול התרופתי? (European Journal of Preventive Cardiology)

חלק קטן מאוד מהתסמינים עליהם מתלוננים מטופלים בסטטינים אכן נובע מהטיפול התרופתי בסטטינים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology, לפיהן כמעט כל תופעות הלוואי מופיעות בתדירות דומה עם טיפול דמה. רק הופעה חדשה של סוכרת דווחה בשכיחות גבוהה יותר משמעותית בקרב מטופלים בסטטינים, בהשוואה למטופלי פלסבו, אם כי רק אחד מכל חמישה מקרים אכן נבע מטיפול בסטטינים.

החוקרים מוסיפים כי לטיפול בסטטינים במינונים גבוהים יותר הייתה השפעה ברורה, אך עדיין שיעור תופעות הלוואי המיוחסות לסטטינים היה וריאבילי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיונים בנוגע ליעילות הטיפול בסטטינים למניעת מחלות לב וכלי דם תמיד מתבססים על נתונים ממחקרים אקראיים ומבוקרים, בהם נערכה השוואה בין סטטינים ופלסבו; עם זאת, לא כך נהוג בכל הנגוע לתופעות הלוואי של הטיפול התרופתי. רופאים לעיתים קרובות מניחים כי תסמינים המופיעים תחת טיפול בסטטינים, נגרמים ע”י הטיפול התרופתי ומעודדים את הפסקת הטיפול. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההנחה ולחשב את ההערכה מבוססת-ראיות של הסבירות שתסמין מסוים אכן נובע מהטיפול בסטטינים.

לשם כך, הם אספו מחקרים אקראיים ומבוקרים שערכו השוואה בין סטטינים ובין פלסבו להערכת מניעת מחלות לב וכלי דם, שדיווחו על תופעות לוואי בנפרד בשתי הקבוצות.

מבין 14 מחקרי מניעה ראשונית (כ-46,000 משתתפים), טיפול בסטטינים הביא לעליה של 0.5% בסיכון האבסולוטי לסוכרת (p=0.012), לצד הפחתה בהיקף דומה של שיעורי התמותה (p=0.003). ב-15 מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת מניעה שניונית (כ-37,000 משתתפים), הטיפול בסטטינים הפחית את שיעורי התמותה בהיקף של 1.4% (p<0.001). לא תוארו תסמינים אחרים המיוחסים לטיפול בסטטינים, אם כי עליה א-תסמינית באנזימי כבד הייתה נפוצה יותר בהיקף של 0.4% עם טיפול בסטטינים בכל המחקרים. שיעור תופעות הלוואי החמורות ושיעורי הפסקת טיפול היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רק חלק קטן מהתסמינים המיוחסים לסטטינים אכן נובעים מהטיפול התרופתי הנ”ל, כאשר שכיחות התופעות המדווחות דומה עם טיפול בפלסבו. החריג היחיד בהקשר זה הוא הופעה חדשה של סוכרת, המופיעה לעיתים קרובות יותר עם טיפול בסטטינים, בהשוואה לפלסבו.

European Journal of Preventive Cardiology, March 12, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה