חיסון כנגד שפעת מפחית את הסיכון לשפעת באימהות ויילודים (מתוך כנס ה-ICID)

כאשר נשים הרות מקבלות את החיסון כנגד שפעת, הסיכון להתפתחות שפעת קטן במחצית, וכך גם הסיכון לזיהום ביילודים במהלך 24 השבועות הראשונים לחייהם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

מדובר במחקר האקראי-מבוקר הראשון שאישר למעשה כי החיסון יעיל בנשים הרות, והמחקר האקראי-מבוקר השני בלבד שהדגים את ההשפעה המגנה של החיסון ביילודים. ממצאי המחקר תומכים בהמלצות האחרונות מטעם ארגון הבריאות העולמי במונחים של העדפת מתן החיסון כנגד שפעת לנשים הרות, לא רק לשם הגנה על האם, אלא גם הגנה על היילוד.

המחקר נערך בשנת 2011-2012 בדרום אפריקה ונועד לבחון באופן ספציפי נשים הרות, שאינן נשאיות HIV. לאחר 26 שבועות היריון, בממוצע, כ-1,000 נשים חולקו באקראי לקבלת חיסון תלת-ערכי כנגד שפעת ו-1,000 נשים אחרות חולקו לקבלת פלסבו. החיסון התלת-ערכי לא השתנה במהלך שתי עונות השפעת במהלך תקופת המחקר.

לאחר הלידה, היילודים עברו בדיקות סקר שבועיות לתחלואה דמוית-שפעת וכאשר עלה חשד לזיהום בשפעת, נלקחו משטפים מהפה והלוע לבדיקות RT-PCR ל-Influenza A ו-Influenza B.

תוצאות ההיריון, כולל הפלות ולידות-מת, היו דומות בנשים מחוסנות ובקבוצת הפלסבו. שיעורי הלידה המוקדמת (10%) ולידת תינוק במשקל לידה נמוך (12.4%) היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים מדווחים כי תועד מספר מקרים נמוך יותר של שפעת ביילודים לאימהות שקיבלו את החיסון, בהשוואה ליילודים לאימהות בקבוצת הפלסבו (19 לעומת 37 מקרים), כאשר שיעורי היעילות של החיסון עמדו על כ-49%.

בנוסף, בתינוקות תועד סיכוי נמוך יותר להתפתחות שפעת באותו זמן כמו האם, במידה והאם חוסנה, בהשוואה לסיכון במקרים בהם האם לא חוסנה כנגד שפעת (5% לעומת 50%).

הנשים חוסנו לאחר 20-36 שבועות היריון מאחר והחוקרים ביקשו להבין אם ההגנה על היילוד היא תלוית-נוגדנים או אם מדובר רק בהעברת נוגדנים מהאם ליילוד. מהנתונים עולה כי ההשפעה המגנה נובעת ככל הנראה מהפחתת הדבקה מהאם לילוד, ולא עקב העברת נוגדנים. עם זאת, המלצת ארגון הבריאות העולמי היא לחסן נשים הרות בכל שלב במהלך ההיריון, מהטרימסטר הראשון והלאה, מאחר שאין חששות בנוגע לבטיחות בכל הקשור לתוצאות העובר.

מתוך כנס ה-International Congress on Infectious Diseases

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה