עליה בשכיחות שברים בנוכחות ערכי וויטמין D נמוכים לאורך שנים (מתוך כנס ה- World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases)

 

ממצאים חדשים מאשרים כי כאשר רמות וויטמין D נמוכות לאורך תקופת זמן ממושכת חלה עליה בסיכון לשברים בנשים מבוגרות. במהלך כנס ה-World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases דיווחו החוקרים כי רמות נמוכות של וויטמין D בדם בתחילת המחקר ובבדיקה חוזרת לאחר חמש שנים לוו בעליה משמעותית בהיארעות שברי ירך לאחר עשר שנים.

מהממצאים עולה כי בנשים מבוגרות, רמות לא-מספקות של וויטמין D לאורך תקופה של חמש שנים, לוו בסיכון מוגבר לשבר אוסטיאופורוטי בתוך עשר שנים. הממצאים גם מחזקים את חשיבות חסר וויטמין D ורמות לא-מספקות של הוויטמין בכל הקשור לסיכון לשברים.

המחקר הפרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסיה נערך בשבדיה ונועד להערכת המטבוליזם של העצם, צפיפות המינראלים של העצם, נטייה לנפילות והיארעות שברים. מדגם המחקר כלל 987 נשים, כולן בגילאי 75 שנים בתחילת המחקר. רמות וויטמין D נקבעו על-סמך ריכוז 25OHD (25-Hydroxyvitamin D) בדם. רמות של מעל 75 ננומול לליטר הוגדרו כרמה גבוהה, אלו בטווח 50-75 ננומול לליטר הוגדרו כרמה בינונית ורמה נמוכה הוגדרה בנוכחות ריכוז קטן מ-50 ננומול לליטר.

מבין המשתתפות במחקר, החוקרים הצליחו לאסוף נתונים בבדיקות מעקב לאחר חמש שנים אודות 640 נשים ריכוז וויטמין D בדם היה נמוך, בינוני, או גבוה, בהתאם למדידות הוויטמין בשתי נקודות הזמן. בדיקות הדמיה שימשו למעקב אחר היארעות שברים למשך 10 שנים מתחילת המחקר. החוקרים אספו גם נתונים באמצעות מודל FRAX (Fracture Risk Assessment Tool), המשלב גורמי סיכון קליניים עם מדדי צפיפות מינראלים של העצם בצוואר הירך לחישוב הסיכון לשבר ירך, חוליות, רדיוס או כתף על-רקע אוסטיאופורוזיס, בתוך עשר שנים.

בנשים עם רמות 25OHD שהיו באופן עקבי נמוכות, בינוניות או גבוהות, שיעורי ההיארעות של שברי ירך לאחר עשר שנים עמדו על 20.6%, 9.9% ו-6.9%, בהתאמה. שיעור הנשים עם שברי FRAX עמד על 26.2%, 30% ו-45.6% באלו עם רמות גבוהות, בינוניות ונמוכות, בהתאמה (p=0.022).

מרבית השברים אירעו לאחר 5-10 שנים (77% משברי הירך ו-64% משברי FRAX). הזמן עד לשבר הראשון לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות, וכן גם ההיארעות של שברי כתף, רדיוס או חוליות.

החוקרים לא הופתעו מהממצאים, כאשר לדבריהם רופאים המטפלים בנשים מבוגרות עם שברי אוסטיאופורוזיס מאמינים כי ישנה חשיבות רבה לרמות מספקות של וויטמין D לבריאות העצם, וכי חסר או רמה לא-מספקת מעלים את הסיכון לשברים.

המחלוקת האמיתית נוגעת לשאלה אם תוספי וויטמין D עשויים להשפיע משמעותית על הסיכון לשברים. רמות מספקות של הוויטמין מסייעות בהגדלת ספיגת סידן מהמעי, והן סידן והן וויטמין D חשובים לבריאות העצם. מטה-אנליזה להערכת ההשפעה של תוספי וויטמין D על הסיכון לשברים ונפילות תלויה במינון הטיפול הניתן, כך שבמרבית המחקרים, החולים נדרשו למינון של לפחות 700-800 IU ליום ומעלה, בכדי להדגים עדיפות למתן התוספים בהשוואה לפלסבו. לא תוארה השפעה על הסיכון לשברי ירך או נפילות במינונים נמוכים יותר.

מהנתונים עולה עוד כי שילוב וויטמין D וסידן יעיל יותר ממתן רק אחד מחומרי התזונה.

מתוך כנס ה- World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה