עליה תלוית-מינון בסיכון לסרטן ריאות לאחר טיפול קרינתי לסרטן שד (מתוך כנס ESTRO)

הסיכון להתפתחות ממאירות ראשונית של הריאה לאחר טיפול קרינתי כנגד סרטן שד עולה באופן תלוי-מינון, כאשר הסיכויים קופצים פי 17 בקרב מעשנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שכלל למעלה מ-23,000 נשים ממחקר Danish Breast Cancer Cooperative Group. הממצאים פורסמו במהלך כנס ה-ESTRO (European Society for Radiotherapy and Oncology).

בסיכומו של דבר, מהממצאים עולה כי כל ירידה במינון הקרינה תוביל לירידה בסיכון לממאירות משנית של הריאה.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקר קודם שהדגימו סיכון תלוי-מינון לסרטן הוושט עם קרינה של 35 Gy ומעלה לטיפול בסרטן שד (יחס סיכויים של 8.3, p<0.001) וקשר תלוי-מינון שהדגים עליה של 9% בסיכון לכל 1 Gy.

בעבר בחנו החוקרים את העדויות בספרות הרפואית וזיהו עליה בסיכון למגוון ממאירויות, שתוארו כממאירויות הקשורות בטיפול קרינתי לאחר הקרנות לטיפול בסרטן שד, עם יחס סיכון של עד 1.79 לאחר 15 שנים מהטיפול הקרינתי, או יותר.

המחקר הנוכחי התבסס על נתונים אודות כ-23,600 נשים שעברו טיפול קרינתי בשל סרטן שד, מהן 151 פיתחו סרטן ריאות. קבוצת הבקרה כללה חולות שלא פיתחו ממאירות שנייה (443 נשים), שזוהו מאותו מדגם והותאמו לנשים עם סרטן ריאות על-בסיס גיל בעת אבחנת סרטן שד, שנת הטיפול לסרטן שד ומשך ההישרדות ללא ממאירות.

משתתפות בקבוצת המקרים ובקבוצת הביקורת היו דומות בכל הנוגע לטיפול אדג’וונטי וטיפול סיסטמי וניתוח סרטן שד; עם זאת, תוארה שכיחות גבוהה יותר של מעשנות אי-פעם בקבוצת המקרים, בהשוואה לביקורות (91% לעומת 40%, p<0.001).

גיל המשתתפות הממוצע בעת אבחנת סרטן שד עמד על 54 שנים, כאשר הגיל הממוצע באת אבחנת ממאירות ריאה משנית עמד על 68 שנים.

החוקרים מצאו כי מינון הקרינה לאזור סביב גידולי הריאה של החולות היה גדול יותר משמעותית, בהשוואה למינון הקרינה לאזורים אנטומים מקבילים בקבוצת הביקורת (8.7 Gy לעומת 5.6 Gy, p=0.01). לאחר תקנון להרגלי עישון וטיפול אדג’וונטי סיסטמי, יחסי הסיכויים לסרטן ריאות חושבו בהתאם למינון הקרינה והזמן מהטיפול לסרטן שד.

בהשוואה לנשים שלא קיבלו טיפול קרינתי, בנשים שנחשפו ל-15-24 Gy תועדה עליה משמעותית בסיכון לסרטן ריאות לאחר חמש שנים ומעלה ולאחר 10 שנים ומעלה מהטיפול, עם יחסי סיכויים של 3.83 ו-3.84, בהתאמה (p=0.016), בעוד שחשיפה למינון של למעלה מ-25 Gy ויחסי הסיכויים לאחר 5 ו-10 שנים עמדו על 3.45 ו-6.27, בהתאמה (p=0.014).

מהנתונים עולה עוד כי הסיכון לממאירות ריאה משנית עלה באופן ליניארי בהיקף של 8.5% לכל עליה של 1 Gy בחשיפה (p<0.001). בהשוואה לנשים לא-מעשנות, בנשים שעישנו בהווה או בעבר נרשמה עליה של 17.3% (p<0.005).

מתוך כנס European Society for Radiotherapy and Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה