מדד הסתיידות עורקים כליליים מנבא את התועלת של טיפול באספירין למניעה ראשונית (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

התועלת הצפויה לטיפול יומי באספירין למניעה ראשונית עולה על הסיכון כאשר מדד הסתיידות עורקים כליליים בבדיקות הדמיה עומד על 100 ומעלה, כאשר הסיכון עולה על התועלת עם מדד הסתיידות עורקים כליליים אפסי, בשני המקרים הדבר אינו תלוי בסיכון לפי קריטריוני פרמינגהם, כך עולה מתוצאות מחקר MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis).

חולים עם מדד CAC (Coronary Artery Calcium) אפסי או של 100 ומעלה היוו כ-75% מהמגוון האתני (רק כ-37% היו לבנים) של מעל 4,200 חולים ללא-סוכרת, שלא נטלו טיפול באספירין בתחילת המחקר. בחולים אלו, הנחשבים מועמדים לטיפול באספירין לפי הקריטריונים הקונבנציונאליים, מדדי סידן עשויים לסייע בהחלטה אם להתחיל בטיפול באספירין או לאו.

לפי ההנחיות לפני שנת 2013 מטעם ה-AHA, באדם עם סיכון של 10% ומעלה למחלת לב כלילית בתוך עשר שנים יש מקום לטיפול באספירין, כאשר כשליש מהמשתתפים במדגם שענו על הקריטריון הנ”ל היו עם מדד CAC אפסי, עדות לכך שעדיף להימנע מהטיפול הנ”ל. בעשירית מאלו שלא ענו על הקריטריון לטיפול יומי באספירין מדד CAC עמד על 100 ומעלה, ולכן צפויים ככל הנראה לתועלת מטיפול זה.

הסקירה משלימה ממצאי מחקר אחר שפורסם לפני כשלוש שנים וקבע ממצאים דומים באשר לקשר בין מדדי CAC ובין הטיפול בסטטינים. מדדי CAC באותו מחקר היו דומים לערכי הסף ששימשו במחקר הנוכחי.

לאור הממצאים הללו, החוקרים מאמינים כי מדדי CAC עשויים לסייע בקביעת התועלת האפשרית של טיפול באספירין ובסטטינים, ולכן יש מקום להגדלת השימוש במדד לשיפור תהליכי קבלת החלטות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-4,200 משתתפים במחקר MESA, ללא אבחנת סוכרת או טיפול באספירין בתחילת המחקר. הם בחנו את מדדי CAC והתוצאות לאורך תקופת המעקב, שעמדה בממוצע על 7.6 שנים. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים ומאפיינים אחרים, כולל דרגת הסיכון לפי מדד פרמינגהם, יחסי הסיכון לאירועי מחלת לב כלילית קשים (כולל אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, דום לב לאחר החייאה ותמותה עקב מחלת לב כלילית) ואירועים קרדיווסקולאריים קשים (כולל מחלת לב כלילית ואירוע מוחי פטאלי ולא-פטאלי) למדד CAC של 100 ומעלה לעומת מדד אפסי עלו פי ארבע וכמעט פי שלוש, בהתאמה.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי מגדר, הם מצאו כי מדד CAC של 100 ומעלה העיד על תועלת גדולה יותר לטיפול יומי באספירין בגברים ובנשים, ללא קשר לשאלה אם ענו על הקריטריונים הקונבנציונאליים לטיפול התרופתי. יחס עלות/תועלת הצביע על סיכון מוגבר לטיפול יומי באספירין בגברים עם מדד CAC אפסי, ללא קשר לקריטריונים הקונבנציונאליים. עם זאת, בנשים, מדד CAC אפסי לווה בסיכון לנזק עקב טיפול באספירין רק במידה והוגדרו כבעלות סיכון נמוך לפי הקריטריונים הסטנדרטיים; באלו בסיכון מוגבר לפי הקריטריונים הסטנדרטיים תוארה תועלת צפויה לטיפול באספירין, ללא תלות במדדי CAC.

בתחילת חודש מאי, מנהל המזון והתרופות האמריקאי פרסם עמדה רשמית כנגד השימוש הכללי באספירין למניעה ראשונית של התקפי לב או אירועים מוחיים, ללא התייחסות לנושא ריבוד סיכונים במקרי מניעה ראשונית לזיהוי מועמים אפשריים לטיפול באספירין. נייר העמדה פורסם בעקבות בקשה שנדחתה מטעם חברת Bayer HealthCare בפברואר 2003 לשינוי התווית לטיפול באספירין למטרות מניעה ראשונית. מהסוכנות נמסר כי המתינו עד כה כדי להשלים מחקרים להערכת הטיפול התרופתי במסגרת מניעה ראשונית בחולי סוכרת ובחולים עם מחלת עורקים היקפית, שלא הדגימו תועלת משמעותית.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה