השוואה בין בדיקת אולטרה-סאונד ובדיקת טומוגרפיה ממוחשבת להדגמת אבני כליות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AUA)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכנס השנתי מטעם ה-AUA (American Urological Association) עולה כי בדיקת אולטרה-סאונד דומה לבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת ביכולתה להבחין בין אבני כליות ובין גורמים אחרים לכאב מותני.

לדברי החוקרים, השלמה שגרתית של בדיקת CT בחולים עם תלונות על כאב עוויתי אינה ראויה, לא רק משיקולי עלות אלא גם לאור חשיפה לקרינה. חשוב מכך, מהמחקר עולה כי לשימוש בבדיקת אולטרה-סאונד אין השפעה שלילית.

במסגרת המחקר נכללו מבוגרים שהתקבלו לחדרי מיון בחשד לאבני כליות, שחולקו באקראי להשלמת בדיקת אולטרה-סאונד שבוצעה ע”י רופא חדר מיון, השלמת בדיקת אולטרה-סאונד ע”י רדיולוג, או בדיקת CT בטן. בדיקות נוספות נערכו בהתאם לשיקול הדעת של הרופא.

החוקרים בחנו את שיעורי ההיארעות של אירועים חריגים חמורים שאובחנו בתוך שלושים ימים מבדיקת ההדמיה, החשיפה המצטברת לקרינה והעלויות. ראיונות מפורטים ומובנים עם החולים נערכו לאחר 3 ו-7 ימים, ושוב לאחר 1, 3 ו-6 חודשים.

ההיארעות של אירועים חריגים חמורים בקרב חולים שעברו בדיקות CT עמדה על 11.1%, זאת בהשוואה ל-12.3% מהחולים שעברו בדיקת אולטרה-סאונד שבוצעה ע”י רופא חדר מיון ו-10.6% באלו שעברו בדיקת אולטרה-סאונד שבוצעה ע”י רדיולוג. ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

אירועים חריגים חמורים, כולל מפרצת אבי עורקים בטני עם קרע, דלקת ריאות עם אלח-דם, דלקת תוספתן עם קרע, מחלת מעי דלקתית ואוטם כלייתי, זיהום בדרכי השתן עם אלח-דם ותסביב שחלה עם נמק תוארו ב-5 מבין 908 חולים (0.55%) שעברו בדיקות אולטרה-סאונד ע”י רופא חדר מיון, 3 מבין 893 חולים שעברו בדיקת אולטרה-סאונד ע”י רדיולוג (0.34%) ו-4 מבין 958 חולים שעברו בדיקת CT (0.42%).

באופן לא-מפתיע, בחולים שעברו אולטרה-סאונד מינון הקרינה המצטבר היה נמוך יותר ועמד על 10.5 mSv ו-9.3 mSv עם בדיקות אולטרה-סאונד שבוצעו ע”י רופא חדר מיון וע”י רדיולוג, בהתאמה, בהשוואה ל-17 mSv בחולים שעברו בדיקת CT (p<0.0001).

לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעור האשפוזים החוזרים לאחר שחרור, במדדי הכאב, בהקלה בכאב או באירועים חריגים חמורים בשלב מאוחר יותר.

העלות הממוצעת של בדיקות ההדמיה הייתה גבוהה יותר ב-33-50% עם בדיקות CT (ממוצע של 300 דולרים), בהשוואה לבדיקת אולטרה-סאונד (150 דולרים במידה ובוצעה ע”י רופא חדר מיון ו-200 דולרים במידה ובוצעה ע”י רדיולוג).

מהמחקר עולה כי רופאי חדר מיון אינם צריכים לחשוש מפספוס אבחנה של אבני כליות או גורמים אחרים לכאב חד במידה ובוחרים בבדיקת אולטרה-סאונד על-פני בדיקת CT כבדיקת ההדמיה הראשונית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AUA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה