הערכת היקף הטיפול ב-Prasugrel מעבר להתוויות המאושרות (J Am Coll Cardiol)

במאגר PINNACLE כאחד מכל חמישה חולים שטופלו ב-Prasugrel (אפיאנט) קיבלו את התרופה באופן שאינו הולם למצבם או בהתוויה שאינה מומלצת לפי ההנחיות, כך עולה מתוצאות סקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

מבין למעלה מ-27,5000 חולים שטופלו ב- Prasugrel ב-123 מרפאות בארצות הברית, ב-14% תועדה היסטוריה קודמת של אירוע מוחי או אירוע איסכמי חולף: שני מצבים המופיעים באזהרת קופסא בעלונים המצורפים לתרופה. לפי התווית, אירוע מוחי קודם או אירוע איסכמי חולף עלולים להביא לעליה בסיכון לדימומים. 4.4% נוספים מהחולים בסקירה נטלו Prasugrel למרות שגילם עמד על 75 שנים ומעלה , ללא סוכרת או אוטם קודם של שריר הלב.

ההנחיות הנוכחיות מטעם ה-ACC/AHA לטיפול ב-STEMI ו-Unstable Angina/NSTEMI קובעות המלצה דרגה I לטיפול ב- Prasugrel בעת PCI אך ממליצות כנגד מתן התרופה (דרגה III) בחולים עם אירוע איסכמי חולף או אירוע מוחי בעברם. במחקר TRILOGY ACS, לא נמצאה עדיפות ל- Prasugrel על קלופידוגרל בהפחתת אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם תסמונת כלילית חדה, שלא טופלו באמצעים פולשניים, ולפיכך, התרופה אינה מאושרת לחולים המטופלים שמרנית.

העניין בנושא עלה לאחר שהחוקרים זיהו עליה במספר החולים ללא תסמונת כלילית חדה או חולים עם היסטוריה של אירוע מוחי או אירוע איסכמי חולף שהופנו למרפאתם. בעקבות זאת הם החליטו לבחחון את שיעור השימוש הלא-הולם או שימוש מעבר להתוויות המאושרות לטיפול ב- Prasugrel.

דפוסי הטיפול הלא-הולם ב- Prasugrel השתנו משמעותית בין בתי חולים במדגם, אם כי לא זוהו הבדלים בכל הנוגע לגיל או מין החולים. שימוש לא-הולם או מחוץ להתוויות היה נפוץ יותר בחולים עם מחלות רקע, כולל סוכרת, יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, פרפור פרוזדורים, אי-ספיקת לב, מחלת עורקים היקפית וניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

מכאן עולה האפשרות כי רופאים מסכימים לבחור בנוגדי-טסיות פוטנטיים יותר בחולים בהם חוששים מפני סיכון מוגבר לאירועים איסכמיים.

עם זאת, החשש מפני שימוש לא-הולם אינו דומה בכל הרופאים, עם שיעורים הנעים בין 0-90% בתוך מרפאות שונות. הבדלים ברמת המרפאה מעידים כי שני חולים זהים המטופלים בשתי מרפאות שונות עשויים לקבל טיפול שונה לחלוטין, כאשר הסיכון לשימוש לא-הולם ב- Prasugrel עשוי להיות גבוה ב-189% במרכז אחד בהשוואה לאחר.

בעיה נוספת שזיהו החוקרים נגעה למתן טיפול משולש אספירין, קומדין ו- Prasugrel. במדגם PINNACLE, טיפול משולש ניתן ל-15.4% מהחולים במדגם, זאת למרות העובדה כי טיפול ב- Prasugrel בשילוב עם קומדין ואספירין לא נבחן במחקרים קליניים. ייתכן כי טיפול משולש עם Prasugrel בקבוצה זו, גם במקרים בהם הטיפול הולם, עלול להוביל לשיעור מוגבר של דימומים מג’וריים ולפגום בכל תועלת של Prasugrel.

J Am Coll Cardiol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה