מחקר המבוסס על CT אנגיו מדגים כי ההנחיות החדשות לטיפול בסטטינים מזהות יותר מטופלים המתאימים לטיפול הסובלים ממחלה קורונרית מאשר ההנחיות הקודמות (Society of Cardiovascular Computed Tomography)

ההנחיות משנת 2013 של הקולג’ האמריקאי לקרדיולוגיה (ACC) ושל איגוד הלב האמריקאי (AHA) לניהול כולסטרול הביאו לשיפור הטיפול בהשוואה להנחיות הקודמות שכן יותר מטופלים יקבלו המלצה לקבל טיפול בסטטינים אשר סובלים למעשה מחסימות קורונריות שמאובחנות באמצעות אנגיו CT , כך מדווחים חוקרים המציגים מחקר בכנס השנתי של החברה האמריקאית לטומוגרפיה ממוחשבת.

באנליזה שביצעו החוקרים נעשה שימוש במחקר ה-ROMICAT (ר”ת של Rule Out Myocardial Infarction With Computer-Assisted Tomography) שבו נעשה מעקב אחר מטופלים שהגיעו למיון עם כאב חזה, כשהנתונים הראו שיותר מטופלים היו מתאימים לקבל טיפול בסטטינים ע”פ ההנחיות החדשות בהשוואה להנחיות של 2004 של ה-NCEP ATP III .

המימצאים הראויים לציון לדעת החוקרים היו שנתוני ה-CT אנגיוגרפיה הראו שההמלצות החדשות זיהו יותר מועמדים לטיפול בסטטינים שבאמת סובלים מטרשת עורקים.

החוקרים מציינים כי ההנחיות הקודמות משנת 2004 של ה-NCEP ATP III מבוססות על רמות LDL כולסטרול וציון סיכון לפי פרמינגהם, בעוד ההנחיות החדשות מ-2013 של ה-ACC/AHA מבוססות בעיקר על הסיכון הכולל למחלה קרדיווסקולרית שנקבעת על בסיס נתוני מטופלים בגילאים 40-75 עם פחות הסתמכות על נתוני LDL בלבד.  כזכור, הביקורת על ההנחיות החדשות הייתה שהיא תעלה משמעותית את כמות המטופלים שלהם התוויה לטיפול בסטטינים.

החוקרים ביקשו להשוות בין שתי ההנחיות לטיפול בסטטינים בכדי לראות אם ההנחיות החדשות יותר יאפשרו זיהוי טוב יותר של מטופלים שלהם נוכחות ממשית של מחלת עורקים כלילית (CAD) באמצעות בדיקת אנגיוגרפיה CT .

החוקרים ניתחו מידע מתוך מחקר ה-ROMICAT I , אשר כלל 368 מטופלים עם סיכון נמוך עד בינוני ל-CVD אשר הגיעו לחדר מיון אם כאב חזה אקוטי המרמז על אירוע קורונרי חד. (ACS) .

במחקר הנוכחי הוצאו מקבוצת ה-ROMICAT I משתתפים אשר היו עם אירוע קורונרי חד קליני או לא היו בקבוצות הגיל 40-75, מה שהשאיר קבוצה של 252 משתתפים, לרבות 63 אשר כבר נטלו סטטינים.

החוקרים בחנו אילו מהממשתתפים יהיו ראויים לסטטינים ע”פ ההנחיות הקודמות והנוכחיות. בנוסף הם קבעו נוכחות של CAD בהתבסס על הצירות עורקים של מעל 50% על פי מימצא האנגיו CT .

המשתתפים היו בגיל ממוצע של 53.9 שנים, ו-43% מהם היו נשים, ו-27% מהם היו מעשנים, 41% עם יתר לחץ דם, ורמת ה-LDL כולסטרול הממוצעת שלהם הייתה 116 מ”ג/ד”ל.

בהשוואה להנחיות משנת 2004, ההנחיות מ-2013 זיהו יותר מועמדים מתאימים לטיפול בסטטינים: 106 מתוך 252 לעומת 51 מתוך 252 ( p<0.0001 ).

יותר מכך, הסיכוי היחסי להיות מתאים לטיפול בסטטינים ע”פ ההנחיות החדשות, בהשוואה להנחיות הקודמות, היה הגדול ביותר במטופלים עם CAD חסימתי.

121 המטופלים ללא חסימה קורונרית היו בסיכוי גדול יותר של פי 1.65 להיות מתאימים לטיפול בסטטינים ע”פ ההנחיות החדשות בהשוואה להנחיות הקודמות.

95 המטופלים עם CAD לא חסימתי היו בסיכוי של פי 2.1 להיות מתאימים לטיפול בסטטינים ע”פ ההנחיות החדשות לעומת הישנות

עוד מציינים החוקרים כי 36 המטופלים עם CAD חסימתי היו עם סיכוי של פי 3.42 להיות מתאימים לטיפול בסטטינים ע”פ ההנחיות החדשות בהשוואה לקודמות.

החוקרים מסכמים כי יותר מטופלים עם CAD “שודרגו” לקבלת טיפול בסטטינים ע”פ ההנחיות החדשות. עם זאת, החוקרים מציינים שיש עדיין כ-20% מהמשתתפים עם CAD חסימתי, וכ-40% עם CAD לא חסימתי אשר עדיין אינם מתאימים להתחיל טיפול בסטטינים ע”פ ההנחיות החדשות.

Society of Cardiovascular Computed Tomography 2014 Annual Scientific Meeting; July 11, 2014; San Diego, CA. Abstract 100.

הערת המערכת : מחקר חשוב התומך בשימוש בהנחיות החדשות למתן טיפול בסטטינים. יש לציין שלאור העלות הכלכלית הנמוכה של סטטינים כיום, נראה שגם ניתוח עלות/תועלת יתמוך ביישום ההנחיות על אף הגידול הצפוי במס’ המטופלים בסטטינים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה