הערכת השפעות הטיפול ב-Niacin בשחרור ממושך עם Laropiprant בחולי בסיכון גבוה (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים עם טרשת עורקים, הוספת טיפול משולב ב-Niacin בשחרור ממושך עם Laropiprant לטיפול מבוסס-סטטינים לא הביא לירידה משמעותית בסיכון לאירועים וסקולאריים מג’וריים, אך לווה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי חמורות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם עדות למחלת כלי דם קיים סיכון מוגבר לאירועים וסקולאריים נוספים, למרות טיפול בסטטינים להפחתת רמות LDL. ניאצין מביא להפחתת רמות LDL ולעליה ברמות HDL, אך התועלת הקלינית והבטיחות של הטיפול אינם ברורים.

לאחר שלב הרצה ראשוני לטיפול סטנדרטי בסטטינים להפחתת רמות LDL והערכת יכולת הטיפול ב-Niacin בשחרור ממושך ללא תופעות לוואי משמעותיות, החוקרים חילקו באקראי 25,673 מבוגרים עם מחלת כלי דם לטיפול ב-Niacin בשחרור ממושך במינון 2 גרם ו- Laropiprant במינון 40 מ”ג או פלסבו תואם. התוצא העיקרי היה אירוע וסקולארי מג’ורי ראשון (אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, תמותה עקב מחלה כלילית, אירוע מוחי או רה-וסקולריזציה עורקית).

במהלך חציון מעקב של 3.9 שנים, במשתתפים בקבוצת ההתערבות רמות LDL היו נמוכות בממוצע ב-10 מ”ג לד”ל ורמות HDL היו גבוהות בממוצע ב-6 מ”ג לד”ל, בהשוואה לרמות שתועדו בחולים בקבוצת הפלסבו. לטיפול בקבוצת ההתערבות לא הייתה השפעה משמעותית על ההיארעות של אירועים וסקולאריים מג’וריים (13.2% לעומת 13.7% מהמשתתפים אובחנו עם אירוע וסקולארי מג’ורי, בהתאמה, יחס שיעורים של 0.96, P=0.29).

הטיפול המשולב לווה בהיארעות מוגברת של הפרעות באיזון סוכרת, שהוגדרו כחמורות (עליה אבסולוטית של 3.7 נקודות אחוז, בהשוואה לפלסבו), עם היארעות מוגברת של אבחנת סוכרת (עליה אבסולוטית של 1.3 נקודות אחוז, p<0.001), כמו גם עליה בשיעור אירועים חריגים משמעותיים במערכת העיכול (עליה אבסולוטית של 1.0 נקודות אחוז, p<0.001), במערכת שריר-שלד (עליה אבסולוטית של 0.7 נקודות אחוז, P<0.001), בעור (עליה אבסולוטית של 0.3 נקודות אחוז, P=0.003), ובאופן בלתי-צפוי, עליה בשיעור הזיהומים (עליה אבסולוטית של 1.4 נקודות אחוז, p<0.001) ואירועי דמם (עליה אבסולוטית של 0.7 נקודות אחוז, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם טרשת עורקים, אין ערך מוסף להוספת טיפול משולב ב-Niacin עם Laropiprant לטיפול בסטטינים, לצד עליה בשיעור תופעות הלוואי החמורות.

N Engl J Med 2014; 371:203-212

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה